Ερώτηση 1. Ποιά η γνώμη σας για τη γενικότερη κατάσταση των παραλιών που βρίσκονται εντός των ορίων του Δήμου Σαρωνικού;
Οι παραλίες πρέπει να είναι ανοικτές για όλους τους πολίτες. Επιγραμματικά θα σκιαγραφήσω την εικόνα: παραλίες απίστευτης ομορφιάς οι δικές μας, διέξοδος και για τους κατοίκους του Λεκανοπεδίου ιδιαίτερα εν μέσω κρίσης και λόγω της ανάπτυξης τουοδικού δικτύου. Δυστυχώς είναι γεμάτες σκουπίδια αν κάνει κανείς τον κόπο να κοιτάξει και τον περιβάλλοντα χώρο, πράγμα για το οποίο έχουμε συλλογική ευθύνη. Οι παραλίες πρέπει να είναι ελεύθερες για όλους τους πολίτες, όπως είπα. Παράλληλα όμως πρέπει να στηρίξουμε και τις υγιείς επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, με σκοπό την έστω και εποχική απασχόληση που προσφέρεται και στη συγκεκριμένη περίπτωση κυρίως για νέους ανθρώπους.
Ερώτηση 2. Από ποιες υπηρεσίες και πώς ελέγχεται η διατήρηση της ελεύθερης πρόσβασης στις παραλίες; Πώς ελέγχεται η νομιμότητα των υφισταμένων ή των νέων περιφράξεων κάτω από την παραλιακή, καθώς και η ενδεχόμενη «επέκτασή» από τους ιδιοκτήτες παράλιων οικοπέδων;
Η νομιμότητα μπορεί να ελεγχθεί μόνον με την οριοθέτηση του Αιγιαλού.
Ο έλεγχος της διατήρησης της ελεύθερης πρόσβασης στις παραλίες είναι κατ΄αρχήν υπόθεση των Λιμενικών Αρχών, της Πολεοδομίας και της Δημοτικής Αστυνομίας. Θα πρέπει από αυτές να διενεργούνται έλεγχοι σε τακτική βάση. Να σας ενημερώσω ότι στις αρχές του 2011 έθεσα στο Δημοτικό Συμβούλιο το θέμα της νομιμότητας των κτισμάτων στην παραλιακή ζώνη με συγκεκριμένη πρόταση οριοθέτησης του αιγιαλού με βάση τα τοπογραφικα διαγράμματα της Κτηματικής Υπηρεσίας του Δημοσίου. Δυστυχώς, η πρότασή μου δεν βρήκε ανταπόκριση, οπότε το θέμα συνεχίζει να με απασχολεί και συνεχίζω να το παλεύω…. Νόμοι υπάρχουν, είναι θέμα βούλησης η εφαρμογή τους.
Ερώτηση 3.Το σημερινό νομικό καθεστώς είναι επαρκές για να εξασφαλίζει στον Δήμο δυνατότητα αποτελεσματικής διαχείρισης των παραλιών; Τι προτείνετε?
Υφίσταται, ασφαλώς, θέμα εκχώρησης αρμοδιοτήτων από το κράτος στην τοπική αυτοδιοίκηση. Επίσης, έχουμε συνειδητοποιήσει όλοι ότι καμία δραστηριότητα δεν είναι ανεξάρτητη από τις υπόλοιπες. Ολα είναι αλληλένδετα και γι’ αυτό και η αποτελεσματική διαχείριση των παραλιών μας πρέπει να διέπεται από ένα νομοθετικό καθεστώς ολοκληρωμένης διαχείρισης παράκτιων ζωνών. Το 2008, η Ελλάδα υπέγραψε στη Μαδρίτη το Μεσογειακό Πρωτόκολλο για την Ολοκληρωμένη Διαχείριση Παράκτιων Ζωνών, που αποτελεί πλαίσιο. Αυτό είναι το μεγαλόπνοο σχέδιο, αλλά για την Ελλάδα της ακτογραμμής των άνω των 15.000 χιλιομέτρων, πρέπει να είναι ο στόχος. Σε ότι αφορά όμως ρεαλιστικά τον κάθε Δήμο σήμερα, θεωρώ ότι χρειάζεται να κινείται με διαφάνεια, αφιέρωση στην προστασία του περιβάλλοντος και έχοντας έστω σε τοπικό επίπεδο ένα μακρόπνοο αναπτυξιακό σχέδιο, κάνοντας χρήση του υπάρχοντος νομοθετικού καθεστώτος. Το μέτρο είναι σε τελική ανάλυση πάντα ο άνθρωπος και οι επιλογές μας.
Ερώτηση 4. Ποιές ακριβώς παραλίες τελούν υπό την ιδιοκτησία της ΚΤΗΜΑΤΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ του ΔΗΜΟΣΙΟΥ;
Βάσει του Νόμου 2971/2001 ο αιγιαλός είναι κοινόχρηστο κτήμα και ανήκει στο Δημόσιο, το οποίο επίσης τον διαχειρίζεται και οφείλει να τον προστατεύει. Η υπηρεσία που έχει αρμοδιότητα σε Αιγιαλό και Παραλία είναι η Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου, με έδρα στην πρωτεύουσα κάθε νομού. Αυτή η Υπηρεσία ελέγχει διοικητικά και διαχειρίζεται τις ακτές του νομού, ενημερώνοντας τις υπόλοιπες Αρχές. Εχει όμως μόνον τον διοικητικό έλεγχο των διαδικασιών και παραπέμπει το τεχνικό μέρος στις τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας. Οι τελευταίες μπορούν να εγκρίνουν μελέτες και έργα επεμβάσεων για την προστασία των ακτών. Αν συνεχίσω θα σας κουράσω διότι στο όποιο έργο ή εγχείρημα εμπλέκονται δεκάδες υπηρεσίες σε όλα τα επίπεδα διοίκησης, μέχρι και τον εκάστοτε υπουργό… Νομίζω όμως ότι απάντησα κατ΄ουσίαν στο ερώτημά μας, ο αιγιαλός και η παραλία ανήκουν στο Δημόσιο.
Ερώτηση 5. Θεωρείτε ότι η ΚΥΔ, ή όπως αλλοιώς λέγεται, θα πρέπει να είναι ο μόνος κύριος των παραλιών μας;
Με μια αίσθηση χιούμορ θα σας επισημάνω ότι όταν αρχίζουν οι εξαιρέσεις ανοίγει και το κουτί της Πανδώρας… Με την έννοια ότι αιγιαλός και παραλία είναι εθνικό αγαθό, και για λόγους προστασίας του, ναι πιστεύω ότι μία καλά οργανωμένη, κεντρική Υπηρεσία πρέπει να έχει την ιδιοκτησία τους. Ωστόσο, η εκμετάλλευσή τους και η προστασία τους στην καθημερινότητα μπορεί να ανατίθεται στις τοπικές Αρχές – όπως ισχύει άλλωστε – έτσι ώστε οι τοπικές κοινωνίες να συνεισφέρουν και να αντλούν τα μέγιστα από τις παραλίες κατά τόπους… Αυτό όμως δεν αναιρεί την υποχρέωση του κράτους να είναι οι παραλίες ανοικτές στους πολίτες.
Ερώτηση 6. Grand Resort. Πολλές κινητοποιήσεις στο παρελθόν για την ελεγχόμενη πρόσβαση, πολλές υπερβάσεις, δικαστικές διαμάχες με τον Δήμο και πρόσφατα η πρόθεση να επεκταθεί και στον «Πεύκο» μέσω νομοθετικής διάταξης όπου επιχειρήθηκε να δοθεί και εκεί συντελεστής δόμησης. Τελικά απόσυρση της διάταξης και αύξηση συντελεστή δόμησης για νομιμοποίηση των υπερβάσεων που έχουν γίνει από πλευράς της επιχείρησης. Ποιό είναι το σχόλιό σας;
Το γεγονός ότι στηρίζουμε την ανάπτυξη στην ευρύτερη περιοχή δεν σημαίνει ότι δεχόμαστε τις αυθαιρεσίες των επιχειρηματιών. Είναι γνωστές οι θέσεις μας για το ρόλο που θα μπορούσε να παίξει η επιχείρηση στην αναβάθμιση και την ανάδειξη της περιοχής μας ως τόπος τουριστικού προορισμού. Πρέπει όμως να απασαφηνίσουμε για άλλη μια φορά ότι οι παραλίες έξω από το συγκρότημα του Grand Resort πρέπει να παραμείνουν ελεύθερες για όλους τους πολίτες. Επανειλημμένα στο δημοτικό συμβούλιο έχω εκφράσει την άποψη πως η πισίνα που κατασκευάστηκε μέσα στη θάλασσα πρεπει να κατεδαφιστεί. Οσο για την αύξηση του συντελεστή δόμησης για τη νομιμοποίηση των υπερβάσεων, δεν θα υπεκφύγω και θα σας πω ευθέως ότι στην περίοδο που προσπαθούμε συνολικά ως χώρα να βάλουμε μια τάξη στην αυθαίρετη δόμηση, σε αυτό το πλαίσιο ήταν η μοναδική λύση, με γνώμονα πάντα ότι δεν θα υπάρξουν επιπτώσεις στο περιβάλλον…εναλλακτικά, τα αυθαίρετα κτίσματα θα έπρεπε να γκρεμιστούν… Είμαστε χώρα τουριστικός προορισμός, χρειάζονται υποδομές που θα μας καταστήσουν ελκυστικό και ανταγωνιστικό ως τέτοιο. Είναι άλλο αυτό όμως και άλλο οι επιχειρούμενες «εξαιρέσεις» που ανοίγουν το κουτί της Πανδώρας, όπως ήδη σας ανέφερα. Πρέπει να γίνει κοινή συνείδηση ότι η γενικευμένη και αυθαίρετη δόμηση υποθήκευσαν διαχρονικά την όποια προσπάθεια οργανωμένης παρέμβασης στο χώρο με κριτήρια κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά. Το μεγάλο ερώτημα είναι κατά πόσο υπάρχει η πολιτική βούληση για την αποτροπή της περαιτέρω επέκτασης της Αυθαίρετης Δόμησης.
Προς το παρόν δεν έχει διασφαλισθεί με αποτελεσματικότητα η μελλοντική αποτροπή της αυθαίρετης δόμησης καθώς:
Δεν θεσμοθετείται συνεχής, τακτικός και αυστηρός έλεγχος από όλα τα επίπεδα της Διοίκησης.
Δεν θεσμοθετείται η ευθύνη των υπηρεσιών και των εμπλεκόμενων επιπέδων της Διοίκησης σε περιπτώσεις ολιγωρίας ελέγχου.
Ερώτηση 7. Πέρα από το Grand Resort, υπάρχουν και άλλα ξενοδοχειακά συγκροτήματα πάνω στην Παραλία η Ξενοδοχεία που χρησιμοποιούν την παραλία.Αυτές οι εγκαταστάσεις ελέγχονται. και από ποιόν;
Η Δημοτική Αρχή είναι υπεύθυνη για την τήρηση της νομιμότητας.
Οι εγκαταστάσεις των ξενοδοχειακών συγκροτημάτων πρέπει να ελέγχονται απ’ όλες τις αρμόδιες Αρχές, μεταξύ των οποίων η Πολεοδομία για την αδειοδότησή τους. Σε ό,τι αφορά στη λειτουργία τους, ασφαλώς από την Υγειονομία. Για τις παραλίες σε κάθε περίπτωση παραμένει υπεύθυνο το Λιμενικό Σώμα. Παρόλα αυτά, στην περιοχή μας δραστηριοποιούνται ξενοδοχεία επί της παραλιακής Βουλιαγμένης-Σουνίου, που ζητούν από το Δήμο παραχώρηση χρήσης αιγιαλού αλλά μέχρι σήμερα δεν έχουν λάβει σχετική άδεια. Το δικαίωμα χρήσης των κοινόχρηστων χώρων αιγιαλού, παραλίας, παραχωρείται στους δήμους, με αντάλλαγμα να δίνεται στο κράτος (υπουργείο Οικονομικών) το 20% των ακαθάριστων εσόδων από την άσκηση της δραστηριότητάς τους εκεί. Η παραχώρηση, που θα ισχύει ως τις 31.12.2013, γίνεται αποκλειστικά για δραστηριότητες που αφορούν λουομένους ή την αναψυχή του κοινού (εκμίσθωση θαλασσίων μέσων αναψυχής, καθισμάτων, ομπρελών, λειτουργία τροχήλατου αναψυκτηρίου κ.λπ.). Εξαιρούνται από την παραχώρηση οι κοινόχρηστοι χώροι των οποίων η διαχείριση ανήκει σε άλλους φορείς πλην του υπουργείου Οικονομικών (Λιμενικά Ταμεία, Οργανισμούς Λιμένων, ΕΤΑΔΑΕ). Η Δημοτική Αρχή με βάση την άδεια παραχώρησης αιγιαλού είναι υπεύθυνη για την τήρηση της νομιμότητας όσον αφορά τις δραστηριότητες που αναπτύσσονται σε ολες τις παραλίες του Σαρωνικού.
Ερώτηση 8. Θα ήθελα να διευκρινίσουμε ότι δεν έχουμε δαιμονοποιήσει το θέμα των καντινών, αντίθετα θεωρούμε οτι οι καντίνες είναι απαραίτητο και αναπόσπαστο κύτταρο της παραλίας. Όμως, τελευταία, διαπιστώνουμε καντίνες να δημοπρατούνται και στη συνέχεια η διαδικασία να ακυρώνεται απο την ΚΥΔ και να αποξηλώνονται εκ βάθρων για να έχουν δικαίωμα συμμετοχής στον πλειοδοτικό διαγωνισμό. Την ίδια στιγμή, άλλεςκαντίνες παραμένουν ανέπαφες με νόμιμο, αδιαφανή ή και παράνομο τρόπο. Καντίνες που λειτουργούν μόνο υπό τον Δήμο, καντίνες που έχουν άδεια από τη «σημαία» και άλλες που είναι διεκδικούμενες από ιδιώτες αλλά αδειοδοτούνται από τον Δήμο, καθώς και άλλες που δεν έχουν καμία σχέση με τις προηγούμενες κατηγορίες. Πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει ενιαία αντιμετώπιση. Ποιά είναι η θέση σας;
Από το 2005 δίνω μάχη ώστε το θέμα των καντινών να αντιμετωπίζεται νόμιμα και με διαφάνεια. Δυστυχώς και αυτό το θέμα παραμένει σε γκρίζα ζώνη και αυτό είναι επιλογή της Δημοτικής Αρχής. Το 2011 πρωτοστάτησα στη δημιουργία διαπαραταξιακής επιτροπής για τον έλεγχο της νομιμότητας όλων των καντινών του Δήμου Σαρωνικού. Αποτέλεσμα ήταν οι καντίνες που βγήκαν σε διαγωνσμό να αποφέρουν έσοδα πάνω από μισό εκατομμύριο ευρώ για έργα υποδομής του Δήμου. Δυστυχώς, αν και εισηγηθήκαμε στο να κλείσουν οι παράνομες καντίνες και να διεξαχθεί νέος διαγωνισμός, η πρόταση δεν εισακούστηκε από την πλειοψηφία. Ο νόμος εκχωρεί το δικαίωμα στις Δημοτικές Αρχές να εκμεταλλεύονται τις παραλίες, κυρίως με την εγκατάσταση κινητών καντινών. Για πολλούς Δήμους της χώρας, οι καντίνες αποτελούν σημαντική πηγή εσόδων. Οι καντίνες είναι ευπρόσδεκτες για την εξυπηρέτηση βασικών αναγκών των λουομένων στις παραλίες μας. Από εκεί και πέρα, θα πω τα μάλλον αυτονόητα: ότι πρέπει να υπάρχει διαφάνεια στους σχετικούς διαγωνισμούς, ότι πρέπει να ελέγχονται από τις Υγειονομικές Υπηρεσίες, ότι δεν πρέπει να κάνουν «κατάληψη» των παραλιών παράλληλα όμως να φροντίζουν για την καθαριότητά τους, και ασφαλώς ότι τα προϊόντα που θα διαθέτουν θα είναι όντως τέτοια ώστε να μην δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός με εστιατόρια ή ταβέρνες που βρίσκονται κοντά στην παραλία. Με άλλα λόγια, μια καντίνα μπορεί να διαθέτει κάποια βασικά είδη, συσκευασμένα όπως προβλέπεται από το νόμο, όχι όμως να φτάνει να λειτουργεί σαν ταβέρνα. Θεωρώ ότι υπάρχουν περιθώρια κερδοφορίας στις καντίνες χωρίς να πλήττονται οι τοπικές επιχειρήσεις που συχνά, και αυτές, εξαρτώνται από τη θερινή ζήτηση για να μπορούν να λειτουργούν σε δωδεκάμηνο βάση. Ασφαλώς υφίσταται θέμα με τις καντίνες στο Δήμο Σαρωνικού, όπως και στους περισσότερους Δήμους της χώρας αν παρακολουθήσετε την ειδησεογραφία. Ωστόσο, νομοθεσία υπάρχει και – να πω «απλώς;» – πρέπει να εφαρμόζεται… Δυστυχώς πάσχουμε από έλλειψη του νόμιμου, του απλού και του αυτονόητου, γι’ αυτό και επιμένω ότι τη διαφορά την κάνουν οι επιλογές μας.
Ερώτηση 9. Κατά τη γνώμη σας, είναι επαρκής η νομοθεσία που διέπει το καθεστώς των καντινών; Ποιός ελέγχει αυτή τη στιγμή την εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας;
Γνωρίζουμε όλοι ότι η νομοθεσία στην Ελλάδα είναι δαιδαλώδης. Για παράδειγμα το καθεστώς της εγκατάστασης και λειτουργίας των καντινών διέπεται από τους εξής νόμους, τους οποίους θα αναφέρω επιγραμματικά για να μην σας κουράσω. Νο. 1080/1980, Περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεως διατάξεων τινών της περί των προσόδων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Νομοθεσίας, Ν. 1900/1990, Τροποποίηση και συμπλήρωση διατάξεων του δημοτικού και κοινοτικού κώδικα δευτεροβάθμιας τοπικής αυτοδιοίκησης, Ν. 3463/2006, Κύρωσης του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, Ν. 2971/2001, Αιγιαλός, παραλία και άλλες διατάξεις, Ν. 3852/2010 Περί Νέας Αρχιτεκτονικής της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης. Αντιλαμβάνεστε ότι η ευθύνη της εφαρμογής της κείμενης νομοθεσίας είναι «καθετοποιημένη,» ξεκινάει δηλαδή από τις κεντρικές Υπηρεσίες του κράτους και φτάνει στην τοπική αυτοδιοίκηση, συμπεριλαμβανομένης ασφαλώς της Δημοτικής Αρχής. Γνώμη μου είναι ότι η Δημοτική Αρχή θα πρέπει να έχει παρουσία στις παραλίες κατά τους θερινούς μήνες μέσω της Δημοτικής Αστυνομίας, αφού βεβαίως τα στελέχη της τελευταίας λάβουν την κατάλληλη ενημέρωση και εκπαίδευση.
Ερώτηση 10. Αν κάποιος δημότης σας καταγγείλει και σεις διαπιστώσετε κάποιες καταφανείς παραβάσεις, θα προωθήσετε την καταγγελία ή θα πρέπει ο δημότης να βρεί την άκρη μόνος του;
Ασφαλώς θα προωθήσω την καταγγελία. Αυτό αποτελεί άλλωστε βασική υποχρέωση καθενός που αποφασίζει να εμπλακεί στα κοινά και μάλιστα τιμάται και με την ψήφο των συμπολιτών του.
Ερώτηση 11. Έχετε κάποια ολοκληρωμένη πρόταση για το ζήτημα των Καντινών;
Νομίζω ότι ήδη κάλυψα το θέμα, επιτρέψτε μου όμως να επαναλάβω: Εφαρμογή της νομοθεσίας, διαφάνεια στις διαδικασίες. Κινούμενοι βάσει αυτών των προδιαγραφών, ειλικρινά δεν βλέπω γιατί μπορεί να υπάρχει πρόβλημα.
Ερώτηση 12. Παράκτιο Αττικό Μέτωπο ΑΕ. Σίγουρα είναι ένα θέμα που θα μας απασχολήσει πολύ σύντομα, όμως προς το παρόν, θα θέλαμε μία γενική τοποθέτηση. Έχουμε εισέλθει σε διαδικασία προβληματισμού «αξιοποίησης» και αναφέρομαι μόνο για τα όρια του Δήμου Σαρωνικού και μόνο για την Παραλία. Ποιά είναι η πρότασή σας;
Αν η Παράκτιο Αττικό Μέτωπο Α.Ε. λειτουργήσει λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις τοπικές κοινωνίες, μπορεί να βρεθούμε προ θετικής έκπληξης. Αν όχι, το εγχείρημα θα αποδειχθεί καταστροφικό. Με την ίδρυση της Παράκτιο Αττικό Μέτωπο Α.Ε. άλλοι έκαναν λόγω για προοπτική της ακτογραμμής από το Φάληρο έως το Σούνιο ως η ελληνική Ριβιέρα και άλλη ως Βαρκελώνη. Ως πολιτικός μηχανικός, αλλά πρωτίστως ως Ελληνας πολίτης, επιτρέψτε μου να πω – και μάλιστα χωρίς καμία έπαρση – ότι αυτή η ακτογραμμή ούτε χρειάζεται, ούτε μπορεί να συγκρίνεται με άλλες. Και αυτό, διότι η Αττική και ευρύτερα η Ελλάδα, έχουν άλλο «μέτρο,» άλλες διαστάσεις και μιλώ κυριολεκτικά. Για παράδειγμα, στη χώρα μας έχουμε ευτυχώς πολύ λίγα τεράστια ξενοδοχειακά συγκροτήματα, σαφώς δεν είμαστε Ισπανία, και αυτό είναι ένα εξαιρετικό πλεονέκτημα. Διαφέρουμε, το μαζικό δεν μας αρμόζει. Στο μαζικό σπάνια βρίσκεται άλλωστε η ποιότητα. Μίλησα πρώτα με το συναίσθημα όπως αντιλαμβάνεστε, τώρα θα μιλήσω σε ρεαλιστική βάση. Το εν λόγω παράκτιο μέτωπο, των περίπου 50 χιλιομέτρων προσφέρεται πράγματι για αξιοποίηση. Δε βάζω τη λέξη αυτή εντός εισαγωγικών και ελπίζω ότι ο χρόνος δεν θα διαψεύσει την καλή αυτή μου διάθεση. Η αξιοποίησή του χρειάζεται πράγματι να σχεδιασθεί συνολικά, ώστε οι όποιες εγκαταστάσεις αναπτυχθούν να είναι αλληλοσυμπληρούμενες. Επίσης, όταν θέλεις να προσελκύσεις κεφάλαια, είτε ξένα είτε εγχώρια, πρέπει να κόψεις τη γραφειοκρατία στο ελάχιστο. Δεν συζητάμε γι’ αυτό επί δεκαετίες τώρα; Ασφαλώς στο σχεδιασμό του αναπτυξιακού αυτού σχεδίου, λόγο θα πρέπει να έχουν οι τοπικές κοινωνίες. Τα μέλη τους θα ζουν καθημερινά με ό,τι αναπτυχθεί – εφόσον αναπτυχθεί – και γι’ αυτό χρειάζεται συναίνεση. Ορισμένοι πιθανόν θα βρουν απασχόληση στις νέες εγκαταστάσεις. Η δημιουργία θέσεων εργασίας είναι κυρίαρχο ζητούμενο. Αν η Παράκτιο Αττικό Μέτωπο Α.Ε. λειτουργήσει λαμβάνοντας υπ’ όψιν όλες αυτές τις παραμέτρους, μπορεί να βρεθούμε προ θετικής έκπληξης. Αν όχι, το εγχείρημα θα αποδειχθεί καταστροφικό. Συγκεκριμένα τώρα για το Δήμο μας, ο οποίος επεκτείνεται και μεσογειακώς, θεωρώ ότι πρέπει να υπάρξει μια δική μας αναπτυξιακή πρόταση που θα αφορά στο σύνολο των κοινοτήτων του. Ακριβώς όπως ελπίζω ότι θα μελετηθεί το παράκτιο μέτωπο συνολικά για να χαραχθεί μια συντονισμένη αναπτυξιακή στρατηγική, έτσι πιστεύω ότι ο Δήμος Σαρωνικού πρέπει να λάβει υπ’ όψιν όλα τα πλεονεκτήματά του –πρόσβαση στην Αττική οδό, Αεροδρόμιο, βιομηχανική ζώνη Καλυβίων, παραδοσιακό οικισμό Κουβαρά, κλ.π. – για μια ολοκληρωμένη αναπτυξιακή προσέγγιση. Δεν πρέπει να αφήσουμε καμία δυνατότητα ανεκμετάλλευτη, διότι αυτό θα αφαιρέσει από το τελικό αποτέλεσμα. Το μέγιστο δυνατόν «τελικό αποτέλεσμα» είναι προς όφελος όλων των δημοτών, είτε μιλάμε για τους κατοίκους της «ενδοχώρας» του Δήμου Σαρωνικού είτε για εκείνους της παράκτιας ζώνης.
Ερώτηση 13. Αλυκές Αναβύσσου. Θα θέλαμε μία γενική τοποθέτηση και γιαυτό το θέμα, γιατί μάλλον σύντομα θα μας απασχολήσει και πάλι. Έχουν διατυπωθεί αρκετές προτάσεις για την Αξιοποίηση των Αλυκών. Συντρέχει λόγος αξιοποίησης και αν ναι, ποιό θεωρείτε οτι πρεπει να είναι το πλαίσιο αρχών που θα την διέπει;
Η πρόταση που διατυπώσαμε στην αρχή της λειτουργίας του νέου δημοτικού συμβουλίου το 2011, ήταν μια επιτροπή διαβούλευσης με επιστήμονες από όλο τον δήμο, τοπικούς φορείς, μέλη δημοτικού συμβουλίου, με σκοπό την διαμόρφωση ενός πλαισίου αξιοποίησης των αλυκών στα μέτρα που εμείς οι δημότες επιθυμούμε. Οι Αλυκές πρέπει να αξιοποιηθούν αναμφισβήτητα. Για να το πω απλά, «δε λέει» αυτό που υπάρχει σήμερα. Ενας χώρος χέρσος που μας φωνάζει να του… προσθέσουμε αξία. Αξία, η οποία και πάλι ελπίζω ότι θα μεταφραστεί σε απασχόληση, σε θέσεις εργασίας. Ωστόσο, μιλήσαμε ήδη για το «μέτρο» Η αξιοποίηση των Αλυκών πρέπει να γίνει λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις ιδιαιτερότητες της περιοχής, την ιστορία της, τα μνημεία της, το μέγεθος του πληθυσμού της, το κλίμα της… Οι παράμετροι είναι πολλές και σε αυτές περιλαμβάνεται και το πώς θα μπορούσαν οι Αλυκές να συμπληρώσουν άλλες εγκαταστάσεις και υποδομές που τυχόν θα αναπτυχθούν κατά μήκος του παρακτίου μετώπου. Η πρόταση που διατυπώσαμε στην αρχή της λειτουργίας του νέου δημοτικού συμβουλίου το 2011, ήταν μια επιτροπή διαβούλευσης με επιστήμονες από όλο τον δήμο, τοπικούς φορείς, μέλη δημοτικού συμβουλίου, με σκοπό την διαμόρφωση ενός πλαισίου αξιοποίησης των αλυκών στα μετρά που εμείς οι δημότες επιθυμούμε. Δυστυχώς ούτε αυτή η πρόταση βρήκε ανταπόκριση από την δημοτική αρχή. Παραμένω συνεπής στην άποψη ότι ο σχεδιασμός χρειάζεται να είναι πράγματι ολοκληρωμένος. Το έργο των Αλυκών, ό,τι και αν τελικώς αναπτυχθεί εκεί, πιστεύω ότι πρέπει και θα είναι – εκ των πραγμάτων – υπερτοπικό… αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι θα είναι επίσης «στο μέτρο» του τόπου μας.
Ανοιχτό σχόλιο ή επίλογος από τον συνεντευξιαζόμενο.
Θέλω να σας ευχαριστήσω για αυτήν την πρόσκληση σε συνέντευξη. Η επικοινωνία και ο διάλογος είναι η βάση κάθε σχέσης και ασφαλώς σημαντικό ζητούμενο για την καλλιέργεια της συνείδησης όλων μας ως πολίτες. Πρέπει να πω ότι τα ερωτήματά σας ήταν καίρια και να σας προσκαλέσω εγώ αυτή τη φορά για νέο διάλογο στο μέλλον, καθώς θα έχουμε νέα στοιχεία στη διάθεσή μας που επίσης θα πρέπει να συζητηθούν και να αξιολογηθούν, καθώς χαράσσουμε στρατηγική για τον τόπο μας. Αυτό που θέλω τέλος να τονίσω είναι ότι όσο διαφορετικές απόψεις κι αν έχουμε για αυτό, το μέλλον μας, όσοι ζούμε εδώ, πιστεύω πραγματικά ότι το κοινό σημείο μας είναι η αγωνία για ένα καλύτερο αύριο. Διότι η κρίση και η ανεργία που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας και βεβαίως και στην περιοχή μας, μας δείχνουν το δρόμο που θεωρώ μονόδρομο: ότι καθένας μας χρειάζεται να αναλάβει πρωτοβουλίες και συνάμα όλοι μαζί. Αναγνωρίζω ότι εσείς ήδη το κάνετε και αυτό με χαροποιεί πραγματικά… Σας ευχαριστώ για τη φιλοξενία σας.
ΝΙΚΟΣ Π. ΒΟΛΑΚΟΣ
Επικεφαλής Δημοτικής Παράταξης
ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΟΛΗ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ
ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΔΗΜΟΥ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ
Ποιός είναι ο Νίκος Βολάκος
Ο Νίκος Π Βολάκος γεννήθηκε το 1967 στο Λαγονήσι το 1968. Είναι παντρεμένος με την Τζούλη Σπ. Ζουρμπάνου, καθηγήτρια ξένων γλωσσών, Έχουν δυο παιδιά, τον Παναγιώτη, 8 ετών και τον Άγγελο, 7 ετών.
Τις γυμνασιακές του σπουδές τις τελειώνει στο Θουκυδίδειο Λύκειο Καλαμακίου (1984), όπου διετέλεσε και πρόεδρος του μαθητικού συμβουλίου. Από το 1986 έως το 1990 σπουδάζει στο University of Newcastle Upon Tyne και αποκτά το δίπλωμα του Πολιτικού Μηχανικού. Το 1990 – 1991 παίρνει μεταπτυχιακό «Στατικός στις υπέργειες και υπόγειες κατασκευές», από το ίδιο Πανεπιστήμιο. Μάλιστα, βραβεύεται για τη μελέτη -κατασκευή της γέφυρας «Tyne bridge». Από το 1992 είναι μέλος του Τεχνικού Επιμελητήριου Ελλάδος (ΤΕΕ).
Διατηρεί επιχείρηση (Πολιτικός Μηχανικός) από το 2003, επί της Λεωφόρου Καλυβίων 49, στο Λαγονήσι. Το 2006 γίνεται μέλος της Δημοτικής Κίνησης Λαγονησίου. Το 2007 εκλέγεται πρόεδρος στη Δημοτική Κίνηση «Σύγχρονη Πόλη», θέση την οποία κατέχει μέχρι και σήμερα. Το 2010 εκλέγεται Δημοτικός Σύνβουλος στο Δήμο Σαρωνικού. Εκτός από τις δεξιότητές του στη μουσική, ασχολείται με το σκάκι, το φιλοτελισμό, είναι συλλέκτης σπάνιων ορυκτών, είναι φιλόζωος, φυσιολάτρης και μελετητής της Ελληνικής κλασικής γραμματείας. Γνωρίζει Αγγλικά και Γαλλικά.