“ΑΝΑΤΡΟΠΗ” στον Σαρωνικό

Δύο Δημοτικές Κινήσεις υπό κοινή Ονομασία παρουσιάζουν τις κοινές τους θέσεις και Δράσεις για τους Δήμους Δραπετσώνας-Κερατσινίου και ΒΒΒ.
Ο Θανάσης Καλογιαντσίδης και ο Μάκης Σταύρου, μέλη των δύο Δημοτικών Κινήσεων αντίστοιχα, περιγράφουν την υπάρχουσα κατάσταση στους Δήμους τους και καλούν σε εγρήγορση και κοινή Δράση με στόχο η Δημόσια Περιουσία να παραμείνει στους Πολίτες και να μην παραχωρηθεί σε ιδιώτες.

ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΑΤΡΟΠΗΣ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ-ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ
“ΑΝΑΤΡΟΠΗ”
ΚΙΝΗΣΗ ΔΗΜΟΤΩΝ
ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ-

ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ-ΛΙΠΑΣΜΑΤΑ ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ
Α.Στα πλαίσια των διαδικασιών διαμόρφωσης των προτάσεων μας για τα μεγάλα προβλήματα της πόλης μας, ξεκινάμε με την παραλία της πρώην βιομηχανικής περιοχής λιπασμάτων της Δραπετσώνας, θέτοντας ένα πλαίσιο θέσεων σε ανοιχτή διαβούλευση.
Είναι γνωστή η πολιτική επιλογή της κυβέρνησης για εκποίηση – ξεπούλημα, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ και του ΠΑΡΑΚΤΙΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ ΜΕΤΩΠΟΥ Α.Ε. μεταξύ άλλων κι ενός μεγάλου μέρους της παραλιακής ζώνης της Αττικής απο το ΣΕΦ μέχρι και το Σούνιο. Για μας είναι δεδομένο ότι σε επόμενη φάση θα επιδιωχθεί κάτι παρόμοιο και για το κομμάτι απ τον Πειραιά μέχρι και τα Μέγαρα. Μεγάλου οικονομικού ενδιαφέροντος φυσικά στην περιοχή αυτή θεωρείται η έκταση της παραλίας των λιπασμάτων της Δραπετσώνας.
Μας βρίσκει αντίθετους το επενδυτικό μοντέλο ανάπτυξης που προωθείται απ την κυβέρνηση που βασικά παραχωρεί μεγάλες εκτάσεις γης (κι ακίνητα) σε ιδιωτικά (εντός κι εκτός της χώρας), οικονομικά, επενδυτικά συμφέροντα με βασικά χαρακτηριστικά τον φαραωνικό τους χαρακτήρα, την στέρηση της ελεύθερης πρόσβασης στις περιοχές αυτές, την τσιμεντοποίηση,την εμπορευτατοποίηση, όπως και την ανταγωνιστική λειτουργία τους απέναντι στις τοπικές οικονομίες.
Οσο αφορά ειδικότερα στην παραλία της Δραπετσώνας σε αντίθεση με την ανατολική παράκτια ζώνη του Λεκανοπεδίου Αττικής, που εξελίχθηκε σταδιακά σε περιοχή τουριστικών δραστηριοτήτων και αναψυχής, παραμένει σε όλο της το μήκος λιμενική-εμπορική-βιομηχανική.
Μετά την εγκατάλειψη και την ισοπέδωση των βιομηχανικών εγκαταστάσεων, η περιοχή αυτή, αποτελεί τον μοναδικό ελεύθερο χώρο της δυτικής παράκτιας ζώνης Αττικής, μια “γκρίζα ζώνη” που περιμένει την επόμενη χρήση της.-

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΛΟΙΠΟΝ ΤΗΣ ΑΝΑΦΕΡΟΜΕΝΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΒΑΣΙΚΑ ΜΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ:
α) η αξιοποίηση της σχέσης με τη θάλασσα
Δεν εννοούμε εδώ απλά την ελεύθερη πρόσβαση στη θάλασσα αλλά τη δημιουργία ενός ελκυστικού περιπάτου που θα προκαλέσει υπερτοπικό ενδιαφέρον και θα έλξει κατοίκους της ευρύτερης περιοχής Πειραιά και Δυτικής Αθήνας.
β) η εξασφάλιση εκτεταμένων ελεύθερων πράσινων χώρων,
που θα αποζημιώνουν τη σχετική έλλειψη στην ευρύτερη περιοχή και θα δημιουργούν ένα υπερτοπικό εδιαφέρον.
γ) η εξασφάλιση κοινόχρηστων χρήσεων και κοινωφελών λειτουργιών,
που θα εξασφαλίζουν διαρκή κίνηση και ζωντάνια καθόλη τη διάρκεια της μέρας και θα δημιουργούν ένα υπερτοπικό ενδιαφέρον.
δ) η ζωντανή και ασφαλής λειτουργία της περιοχής καθόλη τη διάρκεια της μέρας

ε) το υπερτοπικό ενδιαφέρον της περιοχής
στ) η απόδοση της περιοχής
Δεν εννούμε εδώ την απόδοση της περιοχής σε χρήμα για κάποιους λίγους άμεσους ενδιαφερόμενους, αλλά την απόδοσή της στους πολλούς κατοίκους Αθηνών και Πειραιά που στερούνται εκτεταμένους ελεύθερους χώρους πρασίνου και περιπάτου καθώς επίσης την ελεύθερη πρόσβαση στη θάλασσα.
ζ) η ανάδειξη των διατηρητέων κτηρίων
η) η ανάμνηση της πρόσφατης κοινωνικής και παραγωγικής οργάνωσης της περιοχής
Παρά τη σχεδόν ολοκληρωτική ισοπέδωση των βιομηχανικών εγκαταστάσεων της περιοχής, τα ελάχιστα εναπομείναντα διατηρητέα κτήρια προσφέρουν μια ελάχιστη αλλά μοναδική ευκαιρία για την περιοχή να ανακαλέσει και να διατηρήσει για πάντα τη μνήμη της πρόσφατης κοινωνικής και παραγωγικής της οργάνωσης.
ι) η ήπια εκμετάλλευση της γης
κ) η εξασφάλιση ενός καθαρού περιβάλλοντος και μιας υγιούς ατμόσφαιρας,
που θα αποζημιώνουν τη χρόνια ρύπανση της περιοχής.
λ) η εξασφάλιση ότι η περιοχή με τις όποιες λειτουργίες της δεν θα λειτουργεί ανταγωνιστικά προς την τοπική οικονομία και θα προβλέπονται συγκεκριμένες θέσεις εργασίας βασικά για τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής.
Μεγάλη σημασία για μας έχει να έλξει η συγκεκριμένη περιοχή επισκέπτες από διάφορες περιοχές προς τη μοναδική δυτική έξοδο στη θάλασσα. Μια τέτοια προοπτική δεν αποδίδει μεγάλα κέρδη και πολύ χρήμα για κάποιους λίγους άμεσους ενδιαφερόμενους, αποδίδει ωστόσο για τους πολλούς κατοίκους Αθηνών και Πειραιά που στερούνται εκτεταμένους ελεύθερους χώρους πρασίνου και περιπάτου καθώς επίσης την ελεύθερη πρόσβαση στη θάλασσα.
Είναι απολύτως σαφές ότι τα Λιπάσματα Δραπετσώνας αποτελούν τη μοναδική ευκαιρία περιβαλλοντικής ανακούφισης και εξόδου προς τη θάλασσα όχι μόνο για τους γείτονες κατοίκους αλλά για ολόκληρη τη Δυτική Αττική και προς αυτή την κατεύθυνση καλούμε όλους να αγωνιστούμε.

Το εργοστάσιο των Λιπασμάτων στη Δραπετσώνα και οι συνέπειες της λειτουργίας του

του Θανάση Καλογιαντσίδη

Στην παραλία της Δραπετσώνας λειτούργησε για σχεδόν εκατό χρόνια (1909 – 2002) το εργοστάσιο Λιπασμάτων Δραπετσώνας. Το εργοστάσιο αυτό παρήγαγε κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του οξέα, χημικά λιπάσματα και φυτοφάρμακα, φυσικά καθόλου αθώα για την υγεία των εργαζόμενων αλλά και των περιοίκων γενικότερα.
Η περιοχή αυτή είναι εκτός σχεδίου πόλης. Το 2003 γκρεμίστηκε ο κύριος όγκος των κτηρίων που υπήρχαν ( εκτός 6 που χαρακτηρίστηκαν διατηρητέα).

Εκτός από την περιοχή των πρώην Λιπασμάτων, υπάρχουν δίπλα και γύρω απ’αυτήν κι άλλες ιδιοκτησίες που το συνολικό εμβαδόν όλων αυτών είναι 660 στρ. γης κι έχει σήμερα ούτε λίγο ούτε πολύ 9 συνιδιοκτήτες. Το ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, το ΔΗΜΟ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ, το ΔΗΜΟΣΙΟ, τον ΟΛΠ, την ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΘΥΓΑΤΡΙΚΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΤΥΠΟΣ ΚΤΗΜΑΤΙΚΗ Α.Ε., τον ΟΣΚ, την ΕΥΔΑΠ, τα Ε.Π. και την ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ. Η ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ διαθέτει το μεγαλύτερο μερίδιο, 254 στρεμ..
Τα τελευταία δέκα χρόνια η περιοχή αυτή είναι μη προσβάσιμη και θυμίζει νεκρή ζώνη.

Πέρα απ την περιβαλλοντική υποβάθμιση δεδομένη θεωρείται επίσης και η αρχαιολογική υποβάθμιση της περιοχής μιας και εκεί υπάρχει Ταφικό Μνημείο του Θεμιστοκλή, γεγονός που όλα αυτά τα χρόνια που λειτουργούσε το εργοστάτιο και με ευθύνη και άλλων πλην των ιδιοκτητών, ποτέ δεν αναδείχτηκε και με προφανή αίτια σχεδόν είχε αποκρυφτεί.

Τα τελευταία αυτά χρόνια έχουν γίνει διάφορες μελέτες – προτάσεις (γύρω στις 7) για την…αξιοποίηση- ανάπλαση της περιοχής αυτής. Μεταξύ άλλων η πρόταση της ΠΑΜΠΕΙΡΑΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ και της ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (για δημόσιο μητροπολιτκό πάρκο υψηλού πρασίνου) , η πρόταση για δημιουργία ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΟΥ-ΕΦΟΠΛΙΣΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ, η πρόταση για δημιουργία ΕΝΙΑΙΟΥ ΑΛΣΟΥΣ στην περιοχή, η πρόταση για δημιουργία ΜΝΗΜΕΙΟΥ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ, η πρόταση από Λονδίνο DOCK LANDS (βλ. DUBAI, TOKIO, 2010) για 2-4 ουρανοξύστες 22-34 ορόφων, η πρόταση της ΑΝΟΙΚΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΝΑΠΛΑΣΗΣ (του Δήμου Κερατσινίου Δραπετσώνας) ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΛΙΑ ΤΗΣ ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ, η πρόταση για FORMULA 1.

Δυστυχώς πολλές απ αυτές τις προτάσεις εντάσσονται σε μια αναπτυξιακή λογική εμπορευματοποίησης και τσιμεντοποίησης της περιοχής τη στιγμή μάλιστα που η ευρύτερη περιοχή του Πειραιά είναι στις τελευταίες θέσεις στο Λεκανοπέδιο σε ποσοστό πρασίνου ανά κάτοικο (μόλις 1,5 τ.μ.).

Το εργοστάσιο των λιπασμάτων Δραπετσώνας άφησε και για ένα άλλο λόγο ανεξίτηλα τα ίχνη του στην ευρύτερη αυτή περιοχή.

Μέχρι και το 1979 έριχνε τα (ραδιενεργά) βιομηχανικά απόβλητα του στη… θάλασσα.

Τα επόμενα είκοσι χρόνια (1979-1999) αντί να τα στέλνει σε ειδικά εργοστάσια του εξωτερικού για θερμική καταστροφή (όπως προβλέπεται) τα πετούσε ανεξέλεγκτα σε αυθαίρετη και παράνομη χωματερή στην περιοχή ΛΑΚΚΩΜΑΤΑ του ΣΧΙΣΤΟΥ Περάματος-Κερατσινίου. Πρόκειται για έκταση περίπου 125 στρ. Γίνεται λόγος μάλιστα για 10 εκατομμύρια τόνους βιομηχανικών αποβλήτων.

Το εν λόγω απόβλητο,το ορυκτό υλικό φωσφορίτης (φωσφογύψος σε μορφή σκόνης) περιέχει τα ραδιενεργά και επικίνδυνα στοιχεία ράδιο 226 και ουράνιο 235. Το ράδιο θεωρείται και καρκινογόνο.

Ο φωσφογύψος σε μορφή σκόνης λοιπόν άλλοτε παρασύρεται από τους χείμαρρους, στην περίπτωση έντονων βροχοπτώσεων και άλλοτε όταν φυσάει διοχετεύεται στον αέρα και καταλήγει στον ανθρώπινο οργανισμό μέσω της αναπνοής.

Σύμφωνα με μετρήσεις που έγιναν παλιότερα απ την ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΤΟΜΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ στην περιοχή το ράδιο 226 καταγράφηκε τότε 5 έως 11 φορές πιο πάνω απ τα επιτρεπτά όρια, ενώ το ουράνιο σε μικρότερες ποσότητες.

Δυστυχώς οι όποιες προσπάθειες επίλυσης – αποκατάστασης του προβλήματος από αρμόδιους – υπεύθυνους στο παρελθόν δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ.

Σύμφωνα με το ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΗΣ ΤΟΥ Ε.Μ.Π. (Καλιαμπάκος-Δαμίγος) ο φωσφογύψος αποτελεί επικίνδυνο βιομηχανικό απόβλητο για το οικοσύστημα και τη δημόσια υγεία στην περιβάλλουσα περιοχή εξαιτίας των ραδιενεργών στοιχείων και της χημικής σύστασης του (βαρέα μέταλλα, υδροφθόριο κ.α.) Ως άμεσες επιπτώσεις του θεωρούνται η υποβάθμιση της ποιότητας της ατμόσφαιρας της περιοχής , η ρύπανση των επιφανειακών και υπόγειων νερών και φυσικά η εκπομπή ραδονίου. Πρόσφατες δειγματοληψίες του συγκεκριμένου απόβλητου απ την ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΤΟΜΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ δεν μπορούν να θεωρηθούν αντιπροσωπευτικές λόγου του μικρού αριθμού και της θέσης λήψης των δειγμάτων (επιφάνεια αποθέσεων).
Επίσης δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία για την αποτελεσματικότητα των όποιων μέτρων υποτίθεται ότι ελήφθησαν για την αντιμετώπιση του συγκεκριμένου προβλήματος. Μέτρα τα οποία σημειωτέον είχαν και τεράστιο οικονομικό κόστος.
Αποτέλεσμα για τριάντα και πλέον χρόνια οι κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής εξαιτίας της ανεπάρκειας κι ασυνείδητης αντιμετώπισης του πολύ σοβαρού αυτού προβλήματος απ τους πάσης φύσεως αρμόδιους και υπεύθυνους να βιώνουν τις συνέπειες της ύπαρξης αυτών των αποβλήτων που απειλούν την υγεία και τη ζωή τους.

Οσο αφορά στην περιοχή της πρώην βιομηχανικής περιοχής Λιπασμάτων στην παραλία της Δραπετσώνας σύμφωνα και πάλι με το ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΗΣ ΤΟΥ Ε.Μ.Π. η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΤΟΜΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (ΕΕΑΕ) προέβει το 2001 σε διενέργεια πλήρους ραδιολογικής έρευνας και σε σχεδιασμό απορρύπανσης της περιοχής μετά από σχετική ανάθεση απ την ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ. Δεν γνωρίζουμε πολλά για τα αποτελέσματα αυτής της ανάθεσης, ωστόσο γίνεται λόγος για μη αξιόπιστα στοιχεία.

Και ο χώρος της παραλίας της Δραπετσώνας και η χωματερή των βιομηχανικών αποβλήτων του εργοστασίου Λιπασμάτων της Δραπετσώνας στη θέση Λακκώματα στο Σχιστό Περάματος Κερατσινίου αποτελούν δύο πολύ σοβαρά προβλήματα για την περιοχή σε…εκκρεμότητα. Η παραλία της Δραπετσώνας πρέπει να ανοίξει στον κόσμο, να ζωντανέψει να γίνει ένας χώρος αναψυχής, αθλητισμού, πολιτισμού (ας επιλεγεί η καλύτερη δυνατή λύση). Το ίδιο και η χωματερή βιομηχανικών αποβλήτων στα Λακκώματα. Αποτελεί μια..βόμβα για την υγεία των ανθρώπων που ζουν κι εργάζονται εκεί (όπως δήλωσε κάποιος εργαζόμενος στο Βιομηχανικό Πάρκο Σχιστού που βρίσκεται ακριβώς από κάτω). Το πρόβλημα θα πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα κι αποτελεσματικά. Οι τοπικές κοινωνίες μέσα από συλλογικές δράσεις πρέπει να το απαιτήσουν οργανωμένα, επιτακτικά και αδιαπραγμάτευτα.

Η ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΩΣ ΠΕΔΙΟ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ ΕΝΕΡΓΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ-
του Θανάση Καλογιαντσίδη-

Η εποχή των…σωτήρων έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Το άτομο-σωτήρας όσο καλές διοικητικές ικανότητες, όση γνώση και κατάρτιση κι αν διαθέτει αδυνατεί εκ των πραγμάτων να επιφέρει το αποτέλεσμα της ομαδικής-συλλογικής προσπάθειας.
Η συμμετοχή, η συλλογική δράση των πολιτών οφείλουν γενικά ν αντικαταστήσουν τη νοοτροπία της ανάθεσης της τύχης των ζωών τους σε…σωτήρες.
Η πολιτική δράση σε επίπεδο τοπικής κοινωνίας (άρα και αυτοδιοικητικά) οφείλει να είναι απαλλαγμένη από παραγοντισμούς, μικροηγεμονισμούς και πάσης φύσεως μηχανισμούς. Οι παλαιο- κομματικού τύπου πρακτικές και λειτουργίες είναι αποδεδειγμένα πια μη αποτελεσματικές. Απ την άλλη οι όποιες πολιτικές πρακτικές
θα πρέπει να εναρμονίζονται με τις αντίστοιχες κάθε φορά διακηρύξεις για να πείθουν και πρακτικά για την ειλικρίνεια των προθέσεων τους.

Η όποια άσκηση τοπικής αυτοδιοίκησης θα πρέπει μεταξύ άλλων να δεσμεύεται ότι:

1. Θα προωθεί όλες τις μορφές άμεσης δημοκρατίας με δεδομένο ότι η ενεργός δημοκρατική συμμετοχή είναι σημαντικότατος μοχλός αποτελεσματικής υλοποίησης ανειλημμένων αποφάσεων.
2. Θα συμβάλει στην ευαισθητοποίηση και δραστηριοποίηση των δημοτών με στόχο το ξαναζωντάνεμα των γειτονιών, την έκλειψη του φαινομένου των αστέγων, των διακρίσεων και του αποκλεισμού, την παραγωγή πολιτισμού, την προστασία του περιβάλλοντος, τις καινοτόμες δράσεις.
3. Θα αναδεικνύει και θα αντιμετωπίζει (με επεξεργασία και εξειδίκευση) τα περιβαλλοντικά προβλήματα της πόλης και της ευρύτερης περιοχής μέσα απ την οπτική της πολιτικής οικολογίας και πάντα υπέρ των λαικών αναγκών.
4. Θα στηρίζει δράσεις και κινήσεις πολιτών σεβόμενη την αυτοτέλεια τους.
5. Θα καθιερώνει γενικότερα εκτός απ τις δημοκρατικές διαδικασίες-λειτουργίες, τη διαφάνεια και την αξιοκρατία.
6. Θα πατάσσει αμείλικτα τη διαπλοκή, τη διαφθορά, τον κομματισμό και το ρουσφέτι εισάγοντας παράλληλα την έννοια και την πρακτική του δημοκρατικού προγραμματισμού και του κοινωνικού ελέγχου σε όλες τις βαθμίδες της αυτοδιοίκησης.
ΘΕΜΕΛΙΩΔΕΙΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΠΡΕΠΕΙ ΓΕΝΙΚΑ ΝΑ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΟΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ, ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Categories