Στη θέση του υφιστάμενου κώδικα δήμων και κοινοτήτων (2006), το ΥΠΕΣ προώθησε στη Βουλή το σχέδιο του νέου ενιαίου κώδικα αυτοδιοίκησης. Δυο πολύ σοβαρές προσπάθειες αλλαγών αφορούν στις αρμοδιότητες των δήμων και της περιφέρειας Αττικής στη διαχείριση των απορριμμάτων:
1. Οι αρμοδιότητες των δήμων περιορίζονται στη συλλογή και στη μεταφορά, ενώ ο ισχύων κώδικας μιλά για αποκομιδή, διαχείριση αποβλήτων, κατασκευή μονάδων επεξεργασίας κλπ..
2. Ενώ ο σχεδιασμός της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων ανήκει στους περιφερειακούς φορείς διαχείρισης (ν. 4042/2012), στις αρμοδιότητες, ειδικά, της μητροπολιτικής περιφέρειας Αττικής προστίθεται «ο σχεδιασμός της διαχείρισης στερεών αποβλήτων σε επίπεδο περιφέρειας».
Το τελευταίο διάστημα, με αποκορύφωμα την προεκλογική περίοδο, μια σειρά από αυτοδιοικητικά σχήματα, σε αρκετές περιοχές της χώρας, μπήκαν στην ουσία της συζήτησης για το ποια μέθοδος διαχείρισης απορριμμάτων μπορεί να αποτελέσει πραγματική εναλλακτική απέναντι στο οικονομικό και περιβαλλοντικό σκάνδαλο που βιώνουμε σήμερα, αλλά και το ακόμη μεγαλύτερο που ετοιμάζουν οι εργολάβοι των σκουπιδιών με τις πλάτες της κυβέρνησης. Κεντρική ιδέα, που ακόμη κι αν δεν υιοθετείται μαζικά, έχει πλέον μπει στο τραπέζι για μια σειρά φορείς της αυτοδιοίκησης, ξεφεύγοντας από το μικρόκοσμο των «τρελών» του περιβαλλοντικού κινήματος και κομματιών της αριστεράς, είναι η μικρής κλίμακας αποκεντρωμένη διαχείριση με διαλογή στην πηγή, ανακύκλωση και κομποστοποίηση σχεδόν του συνόλου των παραγόμενων απορριμμάτων.
Η παραπάνω πρόταση διασφαλίζει την περιβαλλοντική ασφάλεια (ειδικά αν συγκριθεί με την πρακτική των ΧΥΤΑ (Χώροι Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων) και των ανεξέλεγκτων χωματερών που αποτελούν τη σημερινή πραγματικότητα και ακόμη περισσότερο την “ενεργειακή αξιοποίηση”, δηλαδή στην ουσία την καύση των σκουπιδιών για παραγωγή ενέργειας, που προετοιμάζουν κυβέρνηση και σκουπιδοεργολάβοι). Διασφαλίζει ταυτόχρονα μια πολύ σημαντική μείωση του κόστους διαχείρισης για τους δήμους, τη δημιουργία θέσεων εργασίας, κλπ. Το μόνο «πρόβλημα» που δημιουργεί είναι ότι δεν προσφέρεται για εύκολα και γρήγορα κέρδη για τους ιδιώτες που εδώ και αρκετά χρόνια ονειρεύονται να τους χαρίσουμε τα σκουπίδια μας.
Έτσι, από τη στιγμή που έγινε εμφανές ότι μια σειρά δημοτικών παρατάξεων (κάποιες από τις οποίες αποτελούν πλέον τις νέες δημοτικές αρχές που θα ξεκινήσουν τη θητεία τους το Σεπτέμβρη) συζητάνε σοβαρά την πρόταση της αποκεντρωμένης διαχείρισης, ή ακόμη και σχεδιάζουν έστω και να «πειραματιστούν» στην εφαρμογή της, η «σούπα» άρχισε να χαλάει.
Προκειμένου λοιπόν να καθησυχάσει τους επίδοξους σκουπιδοφάγους, το Υπουργείο Εσωτερικών (ΥΠΕΣ) αποφάσισε να στερήσει από τους δήμους τη δυνατότητα να διαχειρίζονται οι ίδιοι τα απορρίμματα που παράγονται στα όριά τους.
Έτσι, μέχρι σήμερα, με το ν. 3463/2006 (Κώδικα δήμων και Κοινοτήτων) αρμοδιότητα του δήμου αποτελεί
«Η καθαριότητα όλων των κοινόχρηστων χώρων της εδαφικής τους περιφέρειας, η αποκομιδή και διαχείριση των αποβλήτων, καθώς και η κατασκευή, συντήρηση και διαχείριση συστημάτων αποχέτευσης και βιολογικού καθαρισμού…»
Με το νέο σχέδιο ωστόσο που ετοιμάζει το ΥΠΕΣ, οι αρμοδιότητες των δήμων, πλέον δεν περιλαμβάνουν τη διαχείριση των σκουπιδιών, αλλά περιορίζονται ως εξής:
«Η καθαριότητα όλων των κοινόχρηστων χώρων της εδαφικής τους περιφέρειας, η οργάνωση των μέσων (κάδων) συγκέντρωσης και τοποθέτησης των αστικών αποβλήτων, η ευθύνη για την εκτέλεση εργασιών συλλογής και μεταφοράς στερεών αποβλήτων, καθώς και η κατασκευή, συντήρηση και διαχείριση συστημάτων αποχέτευσης και βιολογικού καθαρισμού…»
Ταυτόχρονα, με το νέο σχέδιο, οι αρμοδιότητες διαχείρισης μεταφέρονται στις περιφέρειες, που θα έχουν ευθύνη για την έγκριση και τον έλεγχο:
«της πορείας υλοποίησης του περιφερειακού σχεδιασμού διαχείρισης των αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) στα πλαίσια του αντίστοιχου εθνικού σχεδιασμού διαχείρισης των αποβλήτων.»
Η ΙΣΧΥΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΒΑΣΕΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ (Απόσπασμα από τον Καλλικρατικό Νόμο)
Η ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ (Άρθρο 1β4)
ΠΗΓΕΣ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ ΑΠΟ forkeratea.com+έρευνα Paraktios.gr