ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΗΣ Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. ΠΟΥ ΚΑΤΑΓΓΕΛΕΙ ΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΟΥ Ε.Δ.Σ.Ν.Α. ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ ΑΤΤΙΚΗΣ κα ΡΕΝΑ ΔΟΥΡΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΟΛΑΒΩΝ.
Ένα χρόνο και πλέον μετά την ανάληψη των καθηκόντων της νέας Περιφερειακής Αρχής στην Αττική και της Διοίκησης του Ε.Δ.Σ.Ν.Α.
οι προγραμματικές δεσμεύσεις για τη διαχείριση των απορριμμάτων έμειναν στα λόγια και τα επιχειρηματικά-εργολαβικά συμφέροντα φαίνεται να «αλωνίζουν». Η κατάσταση δηλαδή μοιάζει… σαν να μην πέρασε ούτε μια μέρα από τις τελευταίες Αυτοδιοικητικές εκλογές ή μία από τα ίδια. Οι δεσμεύσεις για τη διαφύλαξη των συμφερόντων των Δημοτών που καπηλεύονταν τα επιχειρηματικά-εργολαβικά συμφέροντα στην Αττική με τη βοήθεια πολιτικών προσώπων και πρώην διοικήσεων, η διασφάλιση του Δημόσιου και Κοινωνικού χαρακτήρα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης κόντρα στην ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης των απορριμμάτων, η απαξίωση του εξοπλισμού και του προσωπικού του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. με στόχο την είσοδο των ιδιωτών και η διαλογή των απορριμμάτων στη πηγή, ξεχάστηκαν-διαγράφηκαν μονομιάς από την ατζέντα της νέας Περιφερειακής Αρχής στην Αττική και της Διοίκησης του Ε.Δ.Σ.Ν.Α.Αντιθέτως, καταγράφονται ενέργειες, κινήσεις και μεθοδεύσεις που αντίκεινται στις προεκλογικές διακηρύξεις και στόχο έχουν την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων. Σχεδόν κανένα από τα σοβαρά προβλήματα που είχε επισημάνει η Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. στη διαχείριση των απορριμμάτων δεν επιλύθηκαν ή γίνονται προσπάθειες για την επίλυσή τους.Διαπιστώνουμε ένα χρόνο λοιπόν μετά ότι :
1. Ενώ ήταν γνωστό ότι λήγει η σύμβαση λειτουργίας του Αποτεφρωτήρα παθογόνων απορριμμάτων στο Χ.Υ.Τ.Α. Φυλής δεν εκπαιδεύτηκε το προσωπικό του φορέα να αναλάβει τη λειτουργία του. Όχι μόνο αυτό, έγινε τροποποίηση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που τον μετατρέπει σε Αποτεφρωτήρα και τοξικών αποβλήτων χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η πρόσθετη περιβαλλοντική επιβάρυνση της περιοχής, στην προστασία της οποίας η κ. Δούρου και οι συν αυτή βάσισαν την προεκλογική τους εκστρατεία. Οι χθεσινοί λοιπόν «σωτήρες» του περιβάλλοντος και της Δημόσιας διαχείρισης των απορριμμάτων με την απόφασή τους στις 8 Ιανουαρίου 2016 ξεπουλάνε τη Δημόσια περιουσία, αφού εκχωρούν τόσο τη μονάδα του αποτεφρωτήρα που κατασκευάστηκε με χρήματα των φορολογουμένων πολιτών όσο και τις συμβάσεις των νοσοκομείων που έχει συνάψει ο φορέας χωρίς εκείνος να έχει οποιοδήποτε δικαίωμα παρέμβασης. Οι προγενέστερες αποφάσεις της κ. Δούρου και της Εκτελεστικής της Επιτροπής περί απομάκρυνσης της ρυπογόνου μονάδας από την περιοχή ομοιάζουν με καθρεφτάκια στους ιθαγενείς, αφού για τα επόμενα έξι χρόνια η μονάδα θα λειτουργεί εκεί που βρίσκεται από τα μεγάλα επιχειρηματικά-εργολαβικά συμφέροντα.
2. Ο Ε.Δ.Σ.Ν.Α. παρ’ ότι διαθέτει έναν στόλο μηχανημάτων για την υγειονομική ταφή των απορριμμάτων και προσωπικό εξειδικευμένο για τις εργασίες που απαιτούνται, η Διοίκηση συνεχίζοντας την τακτική των προκατόχων της, απαξιώνει τον εξοπλισμό και το προσωπικό προκειμένου να χρησιμοποιεί εργολάβους και δημοπράτησε τις εργασίες υγειονομικής ταφής για τα επόμενα δύο χρόνια έναντι της υπέρογκης δαπάνης των περίπου 6.000.000 ευρώ. Ιδιαίτερη εντύπωση, βέβαια, προκαλεί το γεγονός ότι ενώ ο μηχανολογικός εξοπλισμός του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. σκουριάζει παρκαρισμένος, όπως οι τρεις καινούργιοι συμπιεστές απορριμμάτων, δαπανήθηκαν πέρυσι για την επισκευή του καθώς και για καύσιμα και λιπαντικά σημαντικές πιστώσεις και προβλέπεται φέτος να δαπανηθούν υπερδιπλάσιες…
3. Ο υπολειπόμενος χώρος διάθεσης απορριμμάτων στη Φυλή εξαντλείται με δραματικά γρήγορους ρυθμούς. Μέχρι σήμερα η Διοίκηση του Συνδέσμου δεν έχει προβεί σε καμία ενέργεια για την διασφάλιση νέου χώρου και χωρίς να θέλουμε να γίνουμε μάντεις κακών, αν δεν ληφθούν εγκαίρως αποφάσεις, το 2016 θα είναι μία πολύ δύσκολη χρονιά τόσο για τους κατοίκους της Αττικής όσο και για τους εργαζόμενους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που απασχολούνται στην αποκομιδή των απορριμμάτων. Τι πραγματικά συμβαίνει και ποιες σκοπιμότητες εξυπηρετεί αυτή η καθυστέρηση;
4. Ως προς τη διαχείριση του χώρου παρατηρείται ότι δεν γίνεται συμπίεση των απορριμμάτων, όπως προβλέπεται ρητά από τους περιβαλλοντικούς όρους, με αποτέλεσμα να μειώνεται ο χρόνος επάρκειάς του. Ο λόγος είναι προφανής: Ενώ ο Ε.Δ.Σ.Ν.Α. διαθέτει ολοκαίνουργια συμπιεστικά μηχανήματα, όπως διαφήμισε πρόσφατα η κ. Δούρου, κανείς από τους χειριστές/υπαλλήλους του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. δεν διαθέτει ανάλογο δίπλωμα για την οδήγησή τους. Αντί, λοιπόν, η κ. Δούρου να φροντίσει να αναβαθμιστούν τα διπλώματα των καθόλα έμπειρων χειριστών του Ε.Δ.Σ.Ν.Α, προτίθεται να ενοικιάσει κατάλληλο από τον εργολάβο, στον οποίο θα αναθέσει τη διαχείριση του Χ.Υ.Τ.Α.
5. Επίσης, πάλι κατά παράβαση των περιβαλλοντικών όρων, δεν γίνεται κάλυψη των απορριμμάτων, παρότι έχει εγκριθεί δαπάνη 200.000 ευρώ με απ’ ευθείας ανάθεση για προμήθεια χωμάτων. Αξιοπερίεργο είναι και το γεγονός ότι δεν ενεργοποιείται υπάρχουσα σύμβαση με σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης Α.Ε.Κ.Κ. για τη μεταφορά χωμάτων στο Χ.Υ.Τ.Α., η οποία, μάλιστα, θα απέφερε και σημαντικά έσοδα στον Ε.Δ.Σ.Ν.Α.
6. Η Διοίκηση της κ. Δούρου, προφασίζεται την προσήλωσή της στο Δημόσιο χαρακτήρα της Διαχείρισης των Απορριμμάτων, αλλά οι ενέργειες της καταμαρτυρούν ακριβώς το αντίθετο. Η απόφαση στην πρόσφατη συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. για «άσκηση δικαιώματος προαίρεσης» και η γιγάντωση του υπερκοστολογημένου αλλά με ασήμαντα οφέλη Εργοστασίου Μηχανικής Ανακύκλωσης (Ε.Μ.Α.Κ.) Φυλής, προοιωνίζει το πισωγύρισμα σε πολιτικές διαχείρισης του παρελθόντος που έχουμε καταδικάσει σαν εργαζόμενοι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, αλλά πρωτίστως καταδίκασαν και οι πολίτες της Αττικής. Η Διοίκηση της κ. Δούρου δεν προχώρησε σε καμία ενέργεια ανάληψης της λειτουργίας του Ε.Μ.Α.Κ. από το προσωπικό του Ε.Δ.Σ.Ν.Α., επιλέγει την απευθείας ανάθεση στους ίδιους εργολάβους, επεκτείνει την διαχείριση σύμμεικτων απορριμμάτων ενώ στο βωμό του κέρδους των εργολάβων διαφαίνεται ως επιλογή επεξεργασίας η καύση και τέλος, το κλείσιμο της Φυλής παραπέμπεται στις καλένδες.
7. Στο ίδιο πνεύμα η κ. Δούρου προκήρυξε Δημόσιο διαγωνισμό για να αναθέσει σε εργολάβο τη λειτουργία των μονάδων επεξεργασίας των στραγγισμάτων που προέρχονται από το Χ.Υ.Τ.Α., παρότι στον Ε.Δ.Σ.Ν.Α. εργάζεται πλήθος επιστημονικού (Χημικοί, Χημικοί Μηχανικοί και Μηχανολόγοι Μηχανικοί) και τεχνικού προσωπικού που θα μπορούσαν να αναλάβουν την πλήρη λειτουργία των εγκαταστάσεων. Η κ. Δούρου επιμένοντας στη λογική του ξεπουλήματος των δραστηριοτήτων του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. έχει επιλέξει να δαπανήσει σε περιόδους κρίσης και οικονομικής λιτότητας για την επόμενη τετραετία δεσμεύοντας ακόμα και την επόμενη Περιφερειακή Αρχή περισσότερα από 24.000.000 ευρώ, ενώ αν αξιοποιούσε το προσωπικό της οι δαπάνες θα περιορίζονταν μόνο σε ανταλλακτικά και αναλώσιμα.
8. Παρά τις εξαγγελίες της νέας Περιφερειακής Αρχής δεν έχει γίνει καμία απολύτως ενέργεια για την περαιτέρω ανάπτυξη της διαλογής στην πηγή. Δεν έχει μέχρι σήμερα τοποθετηθεί ούτε ένας επιπλέον κάδος στους ήδη υπάρχοντες και δεν καθορίστηκε ο φορέας που θα συντονίσει, θα εποπτεύσει και θα χρηματοδοτήσει τις απαιτούμενες προμήθειες και εργασίες. Συνεχίζεται δε και από την παρούσα Διοίκηση η παράδοση, να παραμένει στο απυρόβλητο η περιβόητη Ε.Ε.Α.Α. Α.Ε., αφού και σήμερα την επιβραβεύει εκδίδοντας της εντολές μεταφοράς για την είσοδο των υπολειμμάτων της ατελώς στο Χ.Υ.Τ.Α. Φυλής χωρίς καν να γνωρίζει την προέλευσή τους.
9. Στον προϋπολογισμό του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. για το 2016 προβλέπονται συνολικά δαπάνες 26.000.000 ευρώ για μελέτες, δηλαδή ποσοστό 18,6%, τις οποίες θα μπορούσαν να εκπονήσουν οι τεχνικοί υπάλληλοι του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. Αντίθετα, δεν προβλέπονται καθόλου έργα με αναπτυξιακή προοπτική, ούτε καν δαπάνες για την στήριξη των τοπικών προγραμμάτων, τα οποία ευαγγελίζεται σθεναρά η κ. Δούρου. Περιλαμβάνεται, βέβαια, δαπάνη 100.000 ευρώ σε εξωτερικό συνεργάτη για την παρακολούθησή τους, δουλειά που μπορεί κάλλιστα να διεκπεραιώσουν οι υπηρεσίες του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. Το ξεπούλημα σε όλο του το μεγαλείο.
10. Στον προϋπολογισμό, επίσης, περιλαμβάνονται πολλές μικρές πιστώσεις για έργα με συναφές αντικείμενο, ενέργεια που συνιστά κατάτμηση έργων σε μικρότερα στα όρια της απευθείας ανάθεσης ή του πρόχειρου διαγωνισμού, προφανώς για να βολευτούν, χωρίς να έρθουν αντιμέτωποι με ανταγωνιστές, οι ημέτεροι εργολάβοι. Δευτερογενώς, το γεγονός αυτό θα προκαλέσει και οικονομική ζημιά στον Ε.Δ.Σ.Ν.Α., αφού μέσω διαγωνισμών θα μπορούσε να εξασφαλίσει χαμηλότερες τιμές. Η Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. σταθερά μάχεται χρόνια τώρα ενάντια στη συστηματική τακτική κατάργησης του Δημόσιου και Κοινωνικού χαρακτήρα της διαχείρισης των απορριμμάτων σε βάρος των Δημοτών, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της Δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος, σε μία επιβαρυμένη περιοχή όπως η Αττική. Είναι αποφασισμένη να συνεχίσει αυτόν τον αγώνα απέναντι στις όποιες προσπάθειες ή μεθοδεύσεις γίνονται ή επιχειρηθούν στο μέλλον για την εξυπηρέτηση των μεγάλων επιχειρηματικών και εργολαβικών συμφερόντων. Η Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. μπορεί να χαιρέτισε την απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. και της Περιφερειακής Αρχής για την ακύρωση του διαγωνισμού των τεσσάρων (4) εργοστασίων διαχείρισης απορριμμάτων με τη διαδικασία των Σ.Δ.Ι.Τ. που δικαίωνε τους μακροχρόνιους αγώνες των εργαζομένων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση ενάντια στο ξεπούλημα της διαχείρισης απορριμμάτων που είχε αποφασίσει η προηγούμενη συγκυβέρνηση και ο πρώην Περιφερειάρχης Αττικής (Γ. Σγουρός). Οι πρώτες όμως ελπιδοφόρες κινήσεις της νέας Περιφερειακής Αρχής της κ. Ρένας Δούρου αποδείχτηκαν στάχτη στα μάτια των εργαζομένων και των πολιτών της Αττικής.
ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α.
ΔΤ_11-1-16 Απάντηση ΕΔΣΝΑ σε ΠΟΕ – ΟΤΑ
Μια δέουσα απάντηση στην ΠΟΕ – ΟΤΑ
Απάντηση στο ΔΤ της ΠΟΕ – ΟΤΑ, της 11ης Ιανουαρίου 2016
Η σημερινή Διοίκηση του ΕΔΣΝΑ, στον ένα χρόνο της θητείας της έχει προχωρήσει σε σειρά παρεμβάσεων, οι οποίες έχουν δρομολογήσει εκ βάθρων αλλαγές στο σύστημα της διαχείρισης των απορριμμάτων, στη βάση της εφαρμογής των αρχών της μείωσης, της πρόληψης, της Διαλογής στην Πηγή, της ανακύκλωσης, της επανάχρησης. Στην ίδια κατεύθυνση επίσης προωθεί την αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ, σε πλήρη εναρμόνιση με τους γενικούς στόχους που θέτει η νέα εθνική πολιτική για τα αστικά απόβλητα, όπως αυτή αποτυπώνεται στο νέο ΕΣΔΑ και προσανατολίζεται στους εξής στόχους-ορόσημα για το 2020:
• τα κατά κεφαλή παραγόμενα απόβλητα να έχουν μειωθεί δραστικά,
• η προετοιμασία προς επαναχρησιμοποίηση και η ανακύκλωση με χωριστή συλλογή ανακυκλώσιμων – βιοαποβλήτων να εφαρμόζεται στο 50% του συνόλου των ΑΣΑ
• η ανάκτηση ενέργειας να αποτελεί συμπληρωματική μορφή διαχείρισης, όταν έχουν εξαντληθεί τα περιθώρια κάθε άλλου είδους ανάκτησης
• η υγειονομική ταφή να αποτελεί την τελευταία επιλογή και να έχει περιοριστεί σε λιγότερο από το 30% του συνόλου των ΑΣΑ.
Ήδη από τον Οκτώβριο του 2014, η Περιφερειάρχης και Πρόεδρος του ΕΔΣΝΑ είχε σκιαγραφήσει το πλαίσιο της νέας πολιτικής στη διαχείριση των απορριμμάτων, με την επιστολή που απηύθυνε προς όλους τους Δημάρχους και τα Δημοτικά Συμβούλια της Περιφέρειας Αττικής.
Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο ενεργεί η Εκτελεστική Επιτροπή με τις αποφάσεις και τις παρεμβάσεις της, οι οποίες όλες συντείνουν στην υλοποίηση μιας οικονομικά και οικολογικά δίκαιης και βιώσιμης διαχείρισης, με δημόσιο, αποκεντρωμένο χαρακτήρα, προς όφελος των πολιτών και του δημοσίου συμφέροντος.
Τούτων δοθέντων, σε σχέση με τις παρατηρήσεις που περιλαμβάνει το ΔΤ της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΟΕ – ΟΤΑ, οφείλουμε να αποκαταστήσουμε την πραγματικότητα:
1. Σε ό,τι αφορά στη λειτουργία του Αποτεφρωτήρα Επικίνδυνων Αποβλήτων Υγειονομικών Μονάδων του Συνδέσμου, η ΕΕ αποφάσισε, κατά το μεταβατικό διάστημα της διαδικασίας απομάκρυνσής του, στην παραχώρηση χρήσης του με την πιο ανοικτή μορφή εκδήλωσης ενδιαφέροντος, την πλειοδοτική δημοπρασία. Μια επιλογή που συνεπάγεται τριπλό όφελος για το Σύνδεσμο και τους πολίτες. Συγκεκριμένα με την απόφαση αυτή κατορθώνεται: Α) Να εισπράξει ο Σύνδεσμος από το νέο ανάδοχο τα επόμενα τρία χρόνια περίπου 4 εκατομμύρια και να αποφευχθεί στο μέλλον να «μπει μέσα» περίπου 11.5 εκατομμύρια όπως είχε συμβεί με την εφαρμογή της προηγούμενης σύμβασης. Β) Να απαλλαγεί ο Σύνδεσμος από το βραχνά των ανείσπρακτων οφειλών. Γ) Να μειωθεί κατά περίπου 5% το κόστος που πληρώνουν οι Υγειονομικές Μονάδες, το οποίο σήμερα ανέρχεται σε 1.7 ευρώ ανά κιλό. Παράλληλα, με την 067/15 Α.Ε.Ε./20-03-2015 απόφαση, η ΕΕ αποφάσισε τη σύσταση «Επιτροπής για την Απομάκρυνση του Αποτεφρωτήρα νοσοκομειακών – επικίνδυνων αποβλήτων», με αποκλειστικό και μοναδικό αντικείμενο την ενδελεχή εξέταση όλων των ζητημάτων και των πτυχών που άπτονται της ανάγκης απομάκρυνσης του Αποτεφρωτήρα από τον αστικό ιστό: νέους, ασφαλείς χώρους εγκατάστασης, προϋποθέσεις, κόστη, διαδικασίες, σύμφωνα με τις προδιαγραφές που επιβάλλει η ισχύουσα ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία, έτσι ώστε οι νέες εγκαταστάσεις να πληρούν όλες τις σύγχρονες, τεχνολογικές προϋποθέσεις και να σηματοδοτούνται ως ειδικοί βιομηχανικοί χώροι υψηλής ασφάλειας. Σε ό,τι αφορά στη λειτουργία του Αποτεφρωτήρα από προσωπικό του Συνδέσμου, κάτι τέτοιο θα ήταν εφικτό αν είχαν τηρηθεί από τις προηγούμενες διοικήσεις οι συμβατικές υποχρεώσεις ώστε να έχει πραγματοποιηθεί η σοβαρή εκπαίδευση που απαιτείται καθώς και η ύπαρξη εξειδικευμένου προσωπικού. Τέλος θα πρέπει να γίνει απολύτως κατανοητό ότι η λειτουργία του Αποτεφρωτήρα Επικίνδυνων Αποβλήτων Υγειονομικών Μονάδων του Συνδέσμου δεν επιδέχεται πειραματισμούς.
2. Η σημερινή Διοίκηση εμπράκτως αποδεικνύει καθημερινά ότι δεν απαξιώνει το προσωπικό του Συνδέσμου (το αντίθετο μάλιστα) και επιχειρεί με κάθε μέσο να αξιοποιήσει τον υπάρχοντα εξοπλισμό. Για το λόγο αυτό άλλωστε και έχει ξεκινήσει καταγραφή του εξοπλισμού και παράλληλα έχει ξεκινήσει τις απαραίτητες ενέργειες αξιοποίησης συγκεκριμένων μηχανημάτων, όπως π.χ. των τεσσάρων συμπιεστών – ένα θέμα που η ίδια έφερε στη δημοσιότητα με σχετικό ΔΤ.
3. Με αίσθηση ευθύνης απέναντι στους πολίτες και το περιβάλλον η Διοίκηση του Συνδέσμου αντιμετωπίζει τη διαχείριση του χώρου διάθεσης απορριμμάτων στη Φυλή, στη βάση πλέον του υπό αναθεώρηση νέου Περιφερειακού Σχεδιασμού. Και τούτο γιατί πιστεύουμε ότι αποτελεί πλέον κοινό τόπο ότι η λειτουργία του ΧΥΤΑ Φυλής οφείλει να αντιμετωπιστεί στο ευρύτερο πλαίσιο του νέου συστήματος διαχείρισης των απορριμμάτων, στη βάση της νέας φιλοσοφίας και των στόχων του ΕΣΔΑ. Και όχι αποσπασματικά, εμβαλωματικά και με «μπαλώματα». Στο πλαίσιο, υπογραμμίζουμε, παρότι δεν αναφέρεται σε αυτό το ζήτημα το ΔΤ της Ομοσπονδίας, ότι ο υπό αναθεώρηση ΠΕΣΔΑ προβλέπει συγκεκριμένα: «Οριστικό κλείσιμο του Χ.Υ.Τ. Φυλής με την άμεση εκπόνηση σχεδίου αποκατάστασης του και ενεργοποίηση του με την έναρξη λειτουργίας των νέων χώρων».
4. Όπως ήδη τονίστηκε, η Διοίκηση του Συνδέσμου ανέδειξε, με ΔΤ, το ζήτημα των σε αχρηστία συμπιεστικών μηχανημάτων που είχαν αγοραστεί από το 2010 και παρέμεναν αναξιοποίητα. Ήδη έχουν δρομολογηθεί οι ενέργειες για την πλήρη αξιοποίηση τόσο αυτών όσο και όλων των άλλων μηχανημάτων που βρίσκονται σε παρεμφερή κατάσταση. Η ανάδειξη του θέματος επιβεβαίωσε το ζήτημα της μη ορθολογικής και αναποτελεσματικής διαχείρισης του δημοσίου χρήματος εκ μέρους της προηγούμενης διοίκησης του Συνδέσμου.
5. Σε ό,τι αφορά την προμήθεια χώματος για την κάλυψη των απορριμμάτων, προφανώς λόγω κακής ενημέρωσης, η ΕΕ της Ομοσπονδίας υποστηρίζει ανακριβώς ότι αυτή δεν γίνεται. Ισχύει το αντίθετο: πραγματοποιείται κανονικά. Σε ό,τι δε αφορά τον έτερο ισχυρισμό, περί «εναλλακτικής διαχείρισης ΑΕΚΚ για τη μεταφορά χωμάτων στο ΧΥΤΑ», αυτή δεν ενεργοποιείται λόγω αδυναμίας συστηματικής παροχής χώματος.
6. Σε ό,τι αφορά τη σύμβαση της λειτουργίας του Εργοστασίου Μηχανικής Ανακύκλωσης: η ΕΕ του Συνδέσμου πέτυχε μια απόλυτα επωφελή για το Σύνδεσμο και το δημόσιο συμφέρον συμφωνία. Συγκεκριμένα: α) διαφυλάσσονται με τον καλύτερο τρόπο το δημόσιο συμφέρον και ο δημόσιος χαρακτήρας της διαχείρισης των απορριμμάτων, σε πλήρη εναρμόνιση με τον ΕΣΔΑ και τη νέα εθνική πολιτική για τα αστικά απόβλητα. β) σηματοδοτείται ρήξη με το παρελθόν γιατί : πρώτον, μπαίνει προοδευτικά τέλος στην ταφή των απορριμμάτων αφού άμεσα πάνω από το 25% θα εκτρέπεται από την ταφή στον ΧΥΤΑ. Δεύτερον, επιτεύχθηκε πρωτόγνωρη για τα μέχρι σήμερα δεδομένα μείωση του κόστους επεξεργασίας ανά τόνο: έτσι η νέα τιμή του gate fee θα διαμορφωθεί, από τα 76 ευρώ/ τόνο, που ήταν η αρχική τιμή, στα 51,5 ευρώ ανά τόνο και στα 46 ευρώ ανά τόνο (για ποσότητες πέραν των 15.000 tn απορρίμματα μηνιαίως). Η δε τελική τιμή διαμορφώνεται μεσοσταθμικά στα 32.5 ευρώ / τόνο (και στα 27 ευρώ/ τόνο για τους 15.000 τόνους και άνω. Τούτη η τιμή επιτυγχάνεται ύστερα τις μειώσεις κεφαλαίου (3 εκατομμύρια), τόκων (1.6 εκατομμύριο), τις υποχρεωτικές επενδύσεις που θα κάνει ο ανάδοχος και θα παραμείνουν στον ΕΔΣΝΑ (τουλάχιστον 3 εκατομμυρίων), καθώς και από την πώληση κομπόστ, σιδηρούχων και ποσοστού των πλαστικών και του χαρτιού. Τρίτον, οι πολίτες της Αττικής έχουν όφελος πάνω από 8.5 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο. Τέταρτον, το περιβαλλοντικό όφελος είναι τεράστιο καθώς προωθούνται οι αρχές της κυκλικής οικονομίας, δηλαδή η ελαχιστοποίηση της πρακτικής της ταφής με παράλληλη έμφαση στις αρχές της ανάκτησης (πλαστικού, χαρτιού, σιδηρούχων) και της επανάχρησης ενώ θα παράγονται: α) κομπόστ (εδαφοβελτιωτικό) προδιαγραφών ecolabel, β) ειδικό καύσιμο για τσιμεντοβιομηχανία (SRF) μηδενικού υπολείμματος και γ) CLO (Compost Like Organic) που θα χρησιμοποιείται σε αναπλάσεις λατομείων. Από όλα τα παραπάνω γίνεται φανερή η διαφορά στην αντιμετώπιση του θέματος του ΕΜΑ, που πλέον εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο του ΠΕΣΔΑ, για την υλοποίηση της εθνικής πολιτικής του ΕΣΔΑ.
7. Σε ό,τι αφορά τις μονάδες επεξεργασίας των στραγγισμάτων, η ΕΕ του ΕΔΣΝΑ και στο θέμα αυτό, για το οποίο έχουν κατά καιρούς επιβληθεί πρόστιμα από τους Επιθεωρητές Περιβάλλοντος στο Σύνδεσμο, εφαρμόζει τη νομιμότητα προς όφελος των πολιτών και του περιβάλλοντος. Στο πλαίσιο αυτό έχει προκηρύξει Τεύχη Δημοπράτησης Ανοικτού Διεθνή Δημόσιου Ηλεκτρονικού Διαγωνισμού για τις «Υπηρεσίες επέκτασης – λειτουργίας – συντήρησης Μονάδας Επεξεργασίας Στραγγισμάτων του ΧΥΤΑ (τμήμα ΙΙ) Α. Λιοσίων και του ΧΥΤΑ Α’ Φάση του 2ου τμήματος του ΧΥΤΑ Δυτ. Αττικής». Να τονιστεί επίσης ότι για τη λειτουργία των μονάδων απαιτείται επαρκές σε αριθμό και εξειδικευμένο, ως προς το συγκεκριμένο αντικείμενο, προσωπικό – κάτι που σήμερα ο Σύνδεσμος δεν διαθέτει γιατί ουδέποτε υπήρξε η απαραίτητη πρόνοια εκ μέρους των προηγούμενων Διοικήσεων προκειμένου να εκπαιδευτεί κατάλληλα το προσωπικό για τα συγκεκριμένα εξειδικευμένα καθήκοντα.
8. Σε ό,τι αφορά στη Διαλογή στην Πηγή, η σημερινή Διοίκηση του Συνδέσμου, ακόμη και πριν από τη δημοσιοποίηση της νέας εθνικής πολιτικής για τη διαχείριση των απορριμμάτων όπως αποτυπώνεται στον ΕΣΔΑ, την έχει αναδείξει, θέτοντας το πρόγραμμα Κομποστοποίησης στο επίκεντρο των παρεμβάσεών της. Σε συνεργασία με τους Δήμους της Αττικής καθώς και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς – πρόσφατα για παράδειγμα ανακοίνωσε τη συμμετοχή του ο Δήμος Παλαιού Φαλήρου – προωθούμε τις σχετικές ενέργειες σε επίπεδο υποδομών και δράσεων. Πρόκειται για ένα στοίχημα που οφείλουμε να κερδίσουμε όλοι μαζί – Τοπική Αυτοδιοίκηση, ΕΔΣΝΑ, εργαζόμενοι, τοπικές κοινωνίες, προς όφελος του περιβάλλοντος.
9. Ο Προϋπολογισμός του συνδέσμου για το 2016 είναι προϋπολογισμός που νοικοκυρεύει, εξορθολογεί και αποτελεί επεξεργασία που έχει γίνει από το επιστημονικό δυναμικό του Συνδέσμου. Κατατέθηκε με όρους πλήρους διαφάνειας και, για πρώτη φορά στην ιστορία του ΕΔΣΝΑ, εγκαίρως. Είναι προϋπολογισμός που δίνει έμφαση στην εναλλακτική διαχείριση, τη μείωση, την πρόληψη, την ανακύκλωση, με στόχο την εξοικονόμηση πόρων καθώς και τη διαχείριση των υπαρχόντων, με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να κλείνουν “μαύρες τρύπες” και να δημιουργηθούν εκείνες οι προϋποθέσεις που θα αποτρέψουν τη δημιουργία νέων. Κάτι που γίνεται για πρώτη φορά στο Σύνδεσμο. Πρόκειται για εξορθολογισμένο και ρεαλιστικό προϋπολογισμό που αντιμετωπίζει τα χρέη του Συνδέσμου και χρηματοδοτεί τα απαραίτητα έργα.
10. Στον φετινό προϋπολογισμό περιλαμβάνεται πρόβλεψη δαπάνης για επιδημιολογική μελέτη στην ευρύτερη περιοχή της ΟΕΔΑ Φυλής – ένα πάγιο αίτημα των κατοίκων. Περιλαμβάνεται επίσης η εγγραφή του κωδικού των εσόδων από τον αποτεφρωτήρα – ένα γεγονός που αποδεικνύει το πόσο πολλές και πόσο μεγάλες είναι οι δυνατότητες του Συνδέσμου να λειτουργήσει προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος, με την προϋπόθεση ότι θα αλλάξει τρόπο λειτουργίας και σκέψης.
11. Τέλος προς ενημέρωση προτείνεται η ανάγνωση του τελευταίου ΔΤ του ΕΔΣΝΑ σχετικά με τον απολογισμό του 2015.
Αυτά σχετικά με τους ισχυρισμούς της Διοίκησης της ΠΟΕ – ΟΤΑ. Η Διοίκηση του ΕΔΣΝΑ παραμένει ανοικτή για οποιαδήποτε περαιτέρω ενημέρωση καθώς έχει περάσει πολύς καιρός από την τελευταία συνάντηση με αντιπροσωπεία της Ομοσπονδίας.
Για περισσότερες πληροφορίες:
www.dinamizois.gr
www.renadourou.gr
Fb: /renaperifereia
Twitter: @renadourou
Το Γραφείο Τύπου, 11/1/16