Πώς ο Βασιλάκης «φρέναρε» την κατρακύλα της Huyndai σε νέο… Μαρινόπουλο

Επίσημη «βούλα» πήρε τις προηγούμενες ώρες από τις τράπεζες το σχέδιο διάσωσης της Π&Ρ Δάβαρης, εισαγωγέα των κορεάτικων αυτοκινήτων Hyundai και Kia, που τους τελευταίους μήνες αντιμετώπιζε μεγάλα οικονομικά προβήματα και βρισκόταν σε αδιέξοδο. Το σχέδιο, που έχει πέσει στο τραπέζι από τον περασμένο Απρίλιο προβλέπει τραπεζική βοήθεια για την ανασυγκρότηση των δανείων του ομίλου και παράλληλα το πέρασμα του ομίλου Δάβαρη στην οικογένεια Βασιλάκη της Autohellas-Hertz, η οποία και θα αναλάβει το management της άλλοτε πρωτοπόρου εταιρείας εισαγωγών αυτοκινήτων.

Το deal της διάσωσης θέλει την οικογένεια Βασιλάκη να αναλαμβάνει το 70% του ομίλου Δάβαρη και το management, με το 30% να παραμένει στους πρώην ιδιοκτήτες και τον ίδιο τον Πάνο Δάβαρη να διατηρείται στη θέση του προέδρου. Με την έγκριση των τραπεζών στο σχέδιο διάσωσης, ο όμιλος Βασιλάκη προχώρησε άμεσα στην πρόσληψη στελέχους που θα καλύψει τη θέση του CEO. Οι πληροφορίες μιλούν για διακεκριμένο μάνατζερ του κλάδου, που πρόσφατα αποχώρησε από αντίστοιχη θέση σε άλλο γνωστό εισαγωγέα, μετά τη διακοπή της συνεργασίας του με ευρωπαϊκό εργοστάσιο. Μπορεί τα δεδομένα να «δείχνουν» το roster της Skoda, που έπεσε θύμα των αλλαγών στην πολιτική του Volkswagen Group (VAG), αλλά σε κάθε περίπτωση για τον νέο επικεφαλής και την οικογένεια Βασιλάκη που επιχειρηματικά επωμίζεται το βάρος της λύσης, το πρόβλημα συνίσταται στα 109 εκατ. ευρώ των δανειακών υποχρεώσεων του ομίλου Π&Ρ Δάβαρη και τις υπόλοιπες υποχρεώσεις (προμηθευτές, ΔΟΥ, ΙΚΑ) που αγγίζουν τα 20 εκατ. ευρώ. Κατά τις πληροφορίες, το εγκεκριμένο σχέδιο διάσωσης πλέον της αναδιάρθρωσης προβλέπει κούρεμα από τις πιστώτριες τράπεζες και εξαγορά όλων των περιουσιακών στοιχείων του ομίλου Π&Ρ Δάβαρη από τους πιστωτές.

Η δεύτερη φάση, που προϋποθέτει την θετική έκβαση της πρώτης, προβλέπει αξιολόγηση του προσωπικού και έρευνα για τη βιωσιμότητα των κάθετων μονάδων που ανήκουν στις Hyundai και Kia, ώστε να προκριθούν οι καταλληλότερες. Σε κάθε περίπτωση, η έδρα των δύο εταιρειών θα μεταφερθεί στην έδρα του ομίλου Θ. Βασιλάκη, στην οδό Βιλτανιώτη 31 στην Κάτω Κηφισιά.

Για την κρητική επιχειρηματική οικογένεια, το deal διαμορφώνει άλλη μια κίνηση στην επιτυχημένη στρατηγική ετών στον κλάδο του αυτοκινήτου, που ξεκίνησε το 1967 απο μία μικρή εταιρεία ενοικιάσεων στο Ηράκλειο…

Πώς όμως φτάσαμε σε αυτό;

Στο χώρο του αυτοκινήτου, οι κορεάτικες φίρμες Hyundai και Kia, έγιναν από τη δεκαετία ’90 το συνώνυμο μιας οικονομικής επιλογής. Σύντομα κατέκτησαν σημαντικά μερίδια της αγοράς, ενώ την επόμενη δεκαετία η τεχνολογική πρόοδος των κορεάτικων αυτοκινητοβιομηχανιών έδωσε σημαντικότερη υπόσταση στα προϊόντα τους διευρύνοντας περισσότερο τις πωλήσεις στην Ελλλάδα, με τη Hyundai να κατακτά για κάποια χρόνια μόνιμη θέση στο top-5 των πωλήσεων. Η ανοδική τάση συμπαρέσυρε θετικά και την επιχειρηματική πορεία του ομίλου Δάβαρη που ιδρύθηκε τη δεκαετία του 1990 από τους Πάνο και Ρίτσα Δάβαρη, αναλαμβάνοντας αρχικά την αποκλειστική αντιπροσώπευση της Hyundai, και σε δεύτερη φάση (το 1999 μέσω της Autodeal) την αντιπροσώπευση της Kia Motors.

Αν και η λογική θα «υπαγόρευε» ότι τα οικονομικότερα κορεατικά αυτοκίνητα θα ήταν ένα… αντίδοτο στην κρίση, τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν θετικά για τον όμιλο Δάβαρη. Οι πωλήσεις στην Ελλάδα δεν έφτασαν στα αναμενόμενα επίπεδα τα τελευταία χρόνια, ενώ η «στροφή» του κοινού προς τις μεγάλες ευρωπαϊκές φίρμες ακόμη και στις μικρότερες κατηγορίες αυτοκινήτων, έφεραν οικονομικές δυσχέρειες στην κραταιά επιχείρηση. Από πέρυσι, τα capital controls επιδείνωσαν την κατάσταση, οδηγώντας τελικά την Π&Ρ Δάβαρη στην αναζήτηση συνεργασιών και στήριξης.

Η οικογένεια Βασιλάκη ήταν αυτή που έριξε για άλλη μία φορά «ζεστό χρήμα» εν μέσω κρίσης (σ.σ. όπως αντίστοιχα συνέβη και με τις παραγγελίες των νέων Airbus από την Aegean) αποδεικνύοντας ότι ο κρητικός όμιλος είναι αποφασισμένος να κινηθεί προς την κορυφή.

Σήμερα, στο χαρτοφυλάκιό του, που πλέον καλύπεται υπό την «ομπρέλα» της Autohellas Hertz, περιλαμβάνονται περισσότερες από έξι σημαντικές φίρμες (σε επίπεδο αντιπροσώπευσης ή λιανικής πώλησης) και η μεγαλύτερη ελληνική εταιρεία μισθώσεων αυτοκινήτων. Το σημερινό σχήμα προέκυψε από την απορρόφηση των εταιρειών Βελμάρ και Τεχνοκάρ από την Autohellas, πριν από σχεδόν ένα χρόνο. Σημειώνεται ότι Βελμάρ δραστηριοποιείται για περισσότερες από τρεις δεκαετίες στη λιανική αυτοκινήτων (Ford, Opel, Saab, Seat, Volvo, Honda, Mitsubishi), ενώ η Τεχνοκάρ είναι από το 1985 αντιπρόσωπος της Seat στην Ελλάδα. Από την πλευρά της η Autohellas Hertz, με αντικείμενο τις επαγγγελματικές (fleet) και τουριστικές μισθώσεις, παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια μεγάλη ανάπτυξη και έχει επεκταθεί σε πέντε χώρες του εξωτερικού. Αποδεικτικό της θετικής πορείας του ομίλου είναι και τα εξαιρετικά οικονομικά αποτελέσματα των τελευταίων ετών που καταγράφουν τις αντοχές της στην κρίση.

Για τα δύο νέα εμπορικά σήματα που μπαίνουν στη διαχείριση του ομίλου, οι σχεδιασμοί «μιλούν» για διαπραγμάτευση με τις πιστώτριες τράπεζες, ώστε να αναδιαρθρωθεί ο δανεισμός της Π&Ρ Δάβαρη, αλλαγές στη δομή της εταιρείας, και διοχέτευση σημαντικών κεφαλαίων τόσο για εισαγωγές οχημάτων (προκειμένου να καλυφθούν οι τρέχουσες παραγγελίες), όσο και για την νέα εμπορική προώθηση (επανατοποθέτηση) των Hyundai και Kia στην ελληνική αγορά.

Για την οικογένεια Βασιλάκη, τα αυτοκίνητα υπήρξαν η «πηγή» της επιχειρηματικής επιτυχίας που ξεκίνησε το 1967, όταν ο πατριάρχης Θεόδωρος Βασιλάκης ανέλαβε την αντιπροσώπευση της Hertz στην Κρήτη. Ήταν ο πρόγονος της Autohellas που εντελώς συμπτωματικά «γεννήθηκε» την ίδια χρονιά με τον γιό του Ευτύχη, ο οποίος σήμερα έχει αναλάβει μεγάλο μέρος του «βάρους» του οικογενειακού ομίλου, με έμφαση στην αεροπορική δραστηριότητα και την Αεροπορία Αιγαίου. Με τον κλάδο του αυτοκινήτου ασχολείται περισσότερο ο αδελφός του Γιώργος, ο οποίος έχει να επιδείξει αντίστοιχα «υψηλά» αποτελέσματα.

Διόλου τυχαίο που για το 2015 η Autohellas εμφάνισε σημαντική αύξηση σε δραστηριότητα και κερδοφορία, ενισχυόμενη από την αύξηση του κύκλου εργασιών από βραχυχρόνιες μισθώσεις αυτοκινήτων (Rent a Car) αλλά και η επιστροφή σε θετικό ρυθμό ανάπτυξης των μακροχρόνιων μισθώσεων (Fleet Management), τόσο στην Ελλάδα όσο και στις χώρες του εξωτερικού. Έτσι, ο συνολικός κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 13,5%, (στα 182,9 εκατ. ευρώ έναντι 161,1 εκ. το 2014), ενώ τα ενοποιημένα κέρδη προ φόρων ενισχύθηκαν κατά 32,6% στα 27,6 εκατ.

Του Asset Manager

Categories