Τι συμφώνησαν Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία για Κύριλλο και Μεθόδιο

Στο αυτονόητο για τους Αγίους Κύριλλο και Μεθόδιο φέρονται να συμφώνησαν Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία.

Στις συνομιλίες της μικτής επιτροπής εμπειρογνωμόνων, στη βουλγαρική πρωτεύουσα Σόφια, οι δύο πλευρές κατέληξαν σε κοινό εορτασμό των Αγίων Κύριλλου και Μεθοδίου.

Αυτό έγραψε η βουλγαρική «Bgnes», όπως αναμεταδίδει το Βαλκανικό Περισκόπιο, επικαλούμενη δήλωση του συμπροέδρου της Επιτροπής από τη βουλγαρική πλευρά, Άντερ Ντιμιτρόφ.

Ο Ντιμιτρόφ δήλωσε ότι επετεύχθη συμφωνία σχετικά με το ρόλο της Βουλγαρίας στο πλαίσιο του έργου των Θεσσαλονικέων Αγίων Αδελφών, καθώς και τη διατήρηση και την ανάπτυξη όσων έκαναν μαζί με τους μαθητές τους.

Θεωρείται ως σημαντικό βήμα στις ιστορικές διαφορές μεταξύ των δύο κρατών, αφού οι Σκοπιανοί τους θεωρούσαν «Μακεδόνες» και οι Βούλγαροι «Βουλγάρους» που διέδωσαν τον πολιτισμό στους Σλάβους.

Τώρα, οι δύο πλευρές απέβαλαν τους εθνικούς χαρακτηρισμούς και τους χαρακτηρίζουν «Θεσσαλονικείς».

Ο διευθυντής του Ινστιτούτου Εθνικών Καταγραφών, Ντράγκι Γκιόργκιεφ, ο οποίος ηγείται της σκοπιανής ομάδας ιστορικών, έκρινε ότι έχει σημειωθεί σοβαρή πρόοδος μόνο σε λίγους μήνες, ειδικά στις ιστορικές διαφωνίες.

«Σε μόλις έξι ή επτά μήνες καταφέραμε να εξετάσουμε ορισμένα ζητήματα από το παρελθόν από μια άλλη πτυχή», δήλωσε ο Γκιόργκιεφ.

Πρόσθεσε ότι οι δυσκολίες προέρχονται από τα επιβληθέντα στερεότυπα κατά τη διάρκεια των ετών.

Σύμφωνα με τον Γκιόργκιεφ, οι μελλοντικές γενιές θα είναι σε θέση να δουν τα ιστορικά στοιχεία ως μέρος του γενικού πολιτισμού και να μην χωρίζονται όπως γινότανε (με εθνικό υπόβαθρο).

Ενημέρωσε ότι με τη βουλγαρική πλευρά ανταλλάχθηκαν απόψεις σχετικά με ζητήματα από την αρχαία και τη μεσαιωνική περίοδο, τα οποία σύμφωνα με τον ίδιο, θα μπορούσαν να αλλάξουν.

Ο Ντιμιτρόφ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η επιτυχία της Επιτροπής θα επιτευχθεί όταν «η ιστορική αλήθεια ειπωθεί με τρόπο που θα διαιωνισθεί».

Τόνισε ότι οι διαφωνίες αφορούν τα σχολικά βιβλία των δημοτικών σχολείων στη Βόρεια Μακεδονία.

«Απαιτείται πολιτική βούληση για αυτά που μιλάμε, που θα μπορούσε να οδηγήσει σε αλλαγή των βιβλίων στη συνολική ερμηνεία του παρελθόντος.

»Ελπίζω ότι τα μέσα ενημέρωσης και στις δύο χώρες θα συμβάλλουν σε αυτό», είπε ο Ντιμιτρόφ.

Πιστεύει ότι τα πιο ευαίσθητα ζητήματα μπορούν να επιλυθούν με αμοιβαία καλή θέληση.

Η Βουλγαρία, λέει ο Ντιμιτρόφ, θέλει καλές σχέσεις με τη Βόρεια Μακεδονία και υποστηρίζει σθεναρά τις προσδοκίες της για την ευρωατλαντική ενσωμάτωση.

Κύριλλος και Μεθόδιος
Ο Άγιος Κύριλλος και ο Άγιος Μεθόδιος (826-869, 815-885) ήταν αδέλφια, Ρωμαίοι (Βυζαντινοί) Χριστιανοί θεολόγοι και ιεραπόστολοι.

Μέσω του έργου τους επηρέασαν την πολιτιστική ανάπτυξη όλων των Σλάβων, για αυτό πήραν τον τίτλο Απόστολοι των Σλάβων.

Πιστώνονται με την επινόηση του Γλαγολιτικού αλφάβητου, του πρώτου αλφάβητου που χρησιμοποιήθηκε για τη μεταγραφή της Παλαιάς Εκκλησιαστικής Σλαβονικής γλώσσας.

Μετά το θάνατό τους οι μαθητές τους συνέχισαν το ιεραποστολικό έργο τους μεταξύ άλλων Σλάβων.

Και τα δύο αδέλφια τιμώνται στην Ορθόδοξη Εκκλησία ως άγιοι, με τον τίτλο των ισαποστόλων.

Το 1880 ο Πάπας Λέων Η΄ εισήγαγε την εορτή τους στο ημερολόγιο της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας.

Το 1980 ο Πάπας Ιωάννης Παύλος Β΄ τους ανακήρυξε συνπροστάτες αγίους της Ευρώπης, μαζί με το Βενέδικτο τον εκ Νουρσίας.

Οι δύο αδελφοί γεννήθηκαν στη Θεσσαλονίκη, ο Κύριλλος περίπου 827–828 και ο Μεθόδιος 815–820.

Ο Κύριλλος θεωρείται ο νεότερος από επτά αδέλφια.

Ονομαζόταν Κωνσταντίνος, αλλά πήρε το όνομα Κύριλλος όταν έγινε μοναχός στη Ρώμη, λίγο πριν το θάνατό του, σύμφωνα με τη «Vita Cyrilli» («Η Ζωή του Κυρίλλου»).

Ο Μεθόδιος ονομαζόταν Μιχαήλ και έλαβε το όνομα Μεθόδιος όταν έγινε μοναχός στον Όλυμπο της Μυσίας στη Μικρά Ασία (σημερινό Ούλουνταγκ στη βορειοδυτική Τουρκία).

Πατέρας τους ήταν ο Λέων, δρουγγάριος (υπεύθυνος για τα θέματα στρατιωτικής διοίκησης) του Ανατολικορωμαϊκού (Βυζαντινού) θέματος της Θεσσαλονίκης και μητέρα τους η Μαρία, αποτελώντας γνωστή οικογένεια της πόλης, με έντονη θρησκευτικότητα.

Στη βιογραφία του ο άγιος Κύριλλος ισχυρίζεται ότι με τον αδελφό του κατάγονται από «βασιλικό γένος».

Τα δύο αδέλφια μιλούσαν την ελληνική, ενώ είχαν σπουδάσει, ιδιαίτερα ο Κύριλλος, τη σλαβική, την εβραϊκή, τη συριακή και την αραβική γλώσσα.

Η γνώση αυτών των γλωσσών τους διευκόλυνε στη μετέπειτα διακονία τους.

Οι παλαιότερες βιογραφίες των αγίων δεν αναφέρονται σε εθνικότητα στην οποία ανήκαν.

Η αρχαιότερη επιτομή του βίου τους, που σώζεται σε νοτιοσλαβικά συναξάρια του 13ου και 14ου αιώνα, αναφέρει ότι ήταν «Θεσσαλονικείς το γένος».

Η δεύτερη γνωστή επιτομή του βίου του Κυρίλλου (της οποίας το παλαιότερο χειρόγραφο είναι του 14ου-15ου αι.) επίσης δεν αναφέρει κάτι για την καταγωγή του.

Προσπάθεια «εκσλαβισμού» των αγίων έχει γίνει από Βουλγάρους συγγραφείς με την παραποίηση των πηγών και τη χρήση μυθιστορικών και αναξιόπιστων βουλγαρικών μεσαιωνικών πηγών.

Τα δύο αδέλφια έχασαν τον πατέρα τους, όταν ο Κύριλλος ήταν δεκατεσσάρων, και ο ισχυρός υπουργός Θεόκτιστος, που ήταν λογοθέτης του δρόμου (επικεφαλής των δημόσιων μεταφορών και ταχυδρομείων), ένας από τους επικεφαλής υπουργούς της αυτοκρατορίας, έγινε προστάτης τους.

Ήταν επίσης υπεύθυνος, μαζί με τον αντιβασιλέα Βάρδα, για την έναρξη ενός μακρόπνοου εκπαιδευτικού προγράμματος στο πλαίσιο της Αυτοκρατορίας, που κορυφώθηκε με την ίδρυση του Πανεπιστημίου της Μαγναύρας, όπου ο Κύριλλος έμελλε να διδάξει.

Ο Κύριλλος σπούδασε στο Πανεπιστημίου της Μαγναύρας της Κωνσταντινούπολης γεωμετρία, αστρονομία, μουσική, ρητορική, φιλολογία, διαλεκτική και φιλοσοφία.

Δίδαξε τη Φιλολογία, Φιλοσοφία και Θεολογία.

Ο Μεθόδιος ήταν άνθρωπος της πράξης και είχε ξεκινήσει καριέρα στον πολιτικό στίβο.

Διορίστηκε διοικητής της Θεσσαλίας, ενώ, θρησκευτικώς, ήταν διάκονος μέχρι το 867/868.

Αναλυτικά διαβάστε ΕΔΩ τη βιογραφία τους

tribune.gr

Categories