Έκθεση προς τιμήν του Κριστιάν Ζερβός, στο Μουσείο Μπενάκη

Έκθεση προς τιμήν του ελληνικής καταγωγής εκδότη, τεχνοκριτικού, γκαλερίστα και συλλέκτη Christian Zervos (1889-1970), ο οποίος έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην υποδοχή και τη διαμόρφωση της μοντέρνας τέχνης κατά το μεγαλύτερο μέρος του 20ού αιώνα, διοργανώνουν η Γαλλική Σχολή Αθηνών, το Μουσείο Μπενάκη και το Musée Zervos. Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 12 Δεκεμβρίου έως την 1η Μαρτίου 2020, στο Μουσείο Μπενάκη (κτίριο οδού Πειραιώς), και υλοποιείται με την υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ).

Σε συνέντευξη Τύπου που δόθηκε το μεσημέρι στο Μουσείο Μπενάκη, η εκ των επιμελητών της έκθεσης, Πολύνα Κοσμαδάκη, επιμελήτρια Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης και υπεύθυνη Χαρακτικών και Σχεδίων του Μουσείου Μπενάκη, είπε ότι σκοπός της διοργάνωσης είναι να αναδείξει έναν σημαντικό εκδότη και κριτικό, φωτίζοντας τη σχέση του με την Ελλάδα, αλλά και προβάλλοντας όλα τα στοιχεία που προσδιόρισαν την επαφή του με τον μοντερνισμό: από τον μεγάλο κατάλογο που φιλοτέχνησε για τα έργα του Πάμπλο Πικάσο, μέχρι την επανανακάλυψη της κυκλαδικής τέχνης. Ο Ζερβός ήταν ο άνθρωπος που προώθησε και προέταξε το αρχαϊκό αντί για το κλασικό και στην έκθεση θα παρουσιαστούν περίπου 60 σπάνια και μοναδικά έργα μοντέρνας τέχνης των Matisse, Miró, Picasso, Laurens, Calder, Lam, Kandinsky, Γκίκα, Σκλάβου, Giacometti και Brancusi. Όλα προέρχονται από την προσωπική συλλογή του εκδότη και κριτικού και θα ταξιδέψουν για πρώτη φορά εκτός του Vézelay, όπου είναι η έδρα του Musée Zervos. Παράλληλα, τεκμήρια από το Μουσείο Ζερβός και βιβλιοθήκες της Ελλάδας και του Παρισιού θα αποκαλύψουν τη σημασία των εκδόσεων Cahiers d’art για την εξέλιξη της μοντέρνας τέχνης στο Παρίσι.

Στην έκθεση, επίσης, θα δοθεί έμφαση στο ευρύτερο πλαίσιο επινόησης και πρόσληψης του «μεσογειακού πριμιτιβισμού» από τους θιασώτες της μοντέρνας τέχνης. Τέλος, η δραστηριότητα του Christian Zervos θα συσχετισθεί με τη νεώτερη ελληνική πνευματική ζωή, ορίζοντας τα θεμέλια της μεθοδολογίας του σε σχέση με την ελληνική του καταγωγή και αναδεικνύοντας τη σημασία του για την πρόσληψη του μοντερνισμού στην Ελλάδα.

Παίρνοντας τον λόγο, ο Alexandre Farnoux, έτερος επιμελητής της έκθεσης, καθηγητής Αρχαιολογίας και Ελληνικής Ιστορίας, στο Πανεπιστήμιο Σορβόννης, και τέως διευθυντής της Γαλλικής Σχολής Αθηνών, παρατήρησε πως ένας από τους σκοπούς της διοργάνωσης είναι να δείξει τι ακριβώς ήθελε να κάνει ο Ζερβός με την αρχαιολογία και με τους αρχαίους πολιτισμούς, θεμελιώνοντας μια δυναμική σχέση ανάμεσα στα αρχαιολογικά ιδρύματα και τη σύγχρονη τέχνη.

Από τη δική του πλευρά, ο Christian Derouet, ο τρίτος επιμελητής της έκθεσης, που είναι επίσης ιδρυτικός επιμελητής Μουσείου Ζερβός, σημείωσε ότι η έκθεση είναι μετριοπαθής, αυθεντική και φωτεινή, τονίζοντας το πάθος του Zervos για τον κατάλογο των έργων του Πικάσο και τη σφοδρή επιθυμία του να δημοσιεύει ανέκδοτα τεκμήρια.

Τη συνέντευξη Τύπου προλόγισαν εκπρόσωποι σχολών, φορέων και ιδρυμάτων που υποστηρίζουν την έκθεση, όπως η Γαλλική Σχολή Αθηνών, το Μουσείο Ζερβός στο Veselay της Γαλλίας, το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου.

Ιδρυτής του πρωτοποριακού περιοδικού Cahiers d’Art (1926-1960) και της ομώνυμης γκαλερί και εκδοτικού οίκου, που μεταξύ άλλων είχε και την αποκλειστικότητα έκδοσης και προβολής των ζωγραφικών έργων του Pablo Picasso σε ένα μνημειακό έργο που αριθμεί 33 τόμους, ο Zervos πρότεινε, τόσο στα αρχαιολογικά βιβλία όσο και στο περιοδικό, μία νέα οπτική πάνω στα αρχαιολογικά ευρήματα, η οποία τα ενεργοποιούσε στο παρόν, εγγράφοντας τη μοντέρνα τέχνη μέσα σε μια ιστορική προοπτική, μέσω κυρίως της φωτογραφικής αντιπαράθεσης και της δημιουργίας εκλεκτικών συμπαθειών.

Πηγή:ΑΠΕ-ΜΠΕ

Categories