Στην τελική ευθεία για τους προκριματικούς της Αθήνας (8 Φεβρουαρίου 2020 στο Πανεπιστήμιο Δ. Αττικής) μπαίνει η Ομάδα ρομποτικής NGK του 2ου Δημοτικού Σχολείου Καλυβίων.
Μερικά λόγια για τον διαγωνισμό FLL και το Innovation Project μας έστειλε ο Αβρραάμ Τριανταφυλλίδης, εκπαιδευτικός του 2ου Δημοτικού, η ψυχή όλης αυτής της μεγάλης πορείας και επιτυχιών της ρομποτικής ομάδας του Σχολείου.
Ο διαγωνισμός FIRST LEGO League (FLL) (https://firstlegoleague.gr/) είναι ένας Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, Έρευνας και Καινοτομίας που απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 9-16 ετών τα οποία συμμετέχουν σε ομάδες μέχρι 10 ατόμων. Αποτελείται από 4 μέρη, τα Core Values, το Robot Design, το Robot Game και το Innovation Project.
Στο Innovation Project οι ομάδες κάθε χρόνο καλούνται να σκεφτούν σαν επιστήμονες και μηχανικοί και να λύσουν ένα πρόβλημα του πραγματικού κόσμου. Η φετινή πρόκληση του διαγωνισμού μας καλεί να εντοπίσουμε ένα πρόβλημα σε κάποιο κτίριο ή δημόσιο χώρο της κοινότητας μας και να προτείνουμε μια καινοτόμο λύση για την αντιμετώπιση του.
Το δικό μας Innovation Project
Η ομάδα ξεκίνησε με εντατική έρευνα στο διαδίκτυο για να καταλάβει καλύτερα το θέμα του φετινού διαγωνισμού και τα είδη προβλημάτων που καλούταν να εντοπίσει. Βδομάδα με βδομάδα εξετάσαμε, αναλύσαμε και περάσαμε από πολλά προβλήματα μέχρι που συνειδητοποιήσαμε ότι το πρόβλημα ήταν μπροστά στα μάτια μας! Ένα πρόβλημα βγαλμένο από την καθημερινότητα της ομάδας, ένα πρόβλημα που επηρεάζει τα παιδιά τα ίδια.
Ταυτοποίηση προβλήματος
Η ομάδα παρατήρησε από την καθημερινή εμπειρία πως οι σχολικές αυλές, όπως και άλλοι ανοικτοί δημόσιοι χώροι δεν είναι λειτουργικοί και κατά συνέπεια βιώσιμοι, εξαιτίας μιας σειράς προβλημάτων. Το κύριο πρόβλημα είναι πως τις μέρες με έντονη ηλιοφάνεια δημιουργούνται συνθήκες που καθιστούν μη λειτουργικούς αυτούς τους χώρους. Η δημιουργία θερμικής δυσφορίας και η επιβάρυνση του ατμοσφαιρικού αέρα αποτελούν τα πρωτογενή προβλήματα. Οι ελεύθεροι δημόσιοι χώροι επιπλέον δεν είναι χώροι δημιουργικοί και η χρήση τους καθίσταται προβληματική. Έτσι η ομάδα εστιάζει κυρίως στο πρόβλημα της ανύπαρκτης σκίασης και της έκθεσης σε ηλιακή ακτινοβολία κυρίως στον χώρο του σχολείου σε συνδυασμό με την δημιουργική απασχόληση και την εκμετάλλευση της ηλιοφάνειας. Ένας συνδυασμός προβλημάτων που μπορεί να εντοπιστεί στα σχολεία αλλά και στα πάρκα και τους ανοιχτούς χώρους κάθε περιοχής.
Μεθοδολογία
Καθ’ όλη την διάρκεια της προετοιμασίας μας ακολουθούμε μοντέλα και μεθοδολογίες ευρέως αναγνωρισμένα και εφαρμοσμένα στον πραγματικό κόσμο. Οπότε μετά την αναγνώριση της ανάγκης, τον καθορισμό του προβλήματος, την συλλογή πληροφοριών και την παραγωγή ιδεών βρισκόμαστε στο στάδιο επιλογής της τελικής ιδέας ( concept generation).
Innovation Solution
Αυτή την στιγμή η ομάδα έχει καταλήξει στο πώς θέλει να είναι η βασική της κατασκευή καθώς και σε κάποια είδη δραστηριοτήτων/παιχνιδιών για δημιουργική απασχόληση που θα περιλαμβάνονται στην λύση. Η τελική μας ιδέα βασίζεται στον αρθρωτό σχεδιασμό (modular design) καθώς ένα από τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά που επιλέχθηκε για την λύση είναι η προσαρμοστικότητα στα διαφορετικά μεγέθη χώρων και η εύκολη παραμετροποίηση ανάλογα με τις ανάγκες.
Η βασική κατασκευή θα αποτελείται από εξάγωνα τα οποία θα συνδέονται μεταξύ τους προσφέροντας το καθένα διαφορετικές δυνατότητες και δημιουργώντας διαφορετικά modules για διαφορετικές ανάγκες.
Το κυρίως μέρος αποτελείται από μία βάση σε σχήμα εξάγωνο, ένα στύλο στήριξης και στο πάνω μέρος το βασικό εξάγωνο σκίασης το οποίο θα συνδέεται με τέτοιο τρόπο με το στύλο ώστε να δίνει τη δυνατότητα να περιστρέφεται και να δημιουργεί διαφορετικές γωνίες (πιθανόν με κάποια λύση τύπου μπίλιας ή άλλη). Τα εξάγωνα σκίασης είναι αρθρωτού τύπου κατασκευή δηλαδή επιτρέπουν την τοποθέτηση με σύνδεση και άλλων εξάγωνων με τις ράβδους προέκτασης. Σε ορισμένα από αυτά τα εξάγωνα θα υπάρχουν αυτόνομα φωτοβολταϊκά με διαφορετικές λειτουργίες όπως: αυτόνομο εξάγωνο άρθρωμα σκίασης με φωτοβολταϊκό και led, αυτόνομο εξάγωνο άρθρωμα σκίασης με φωτοβολταϊκό και σύστημα φόρτισης κινητών και tablet, αυτόνομο εξάγωνο άρθρωμα σκίασης με φωτοβολταϊκό για αποθήκευση ενέργειας σε μπαταρία.
Εννοείται πως ανάλογα με τη χρήση (σχολείο, στάση λεωφορείων, πάρκο, παιδική χαρά) θα επιλέγεται το ανάλογο ή τα ανάλογα εξάγωνα.
Στο κάτω μέρος ορισμένων εξάγωνων σκίασης μπορεί να τοποθετηθούν άρριζα φυτά. Τα εξάγωνα του πάνω μέρους θα συνδέονται μεταξύ τους με τρόπο «σφηνωτό» αρσενικό – θηλυκό και θα ασφαλίζουν στο κάτω μέρος.
Το κεντρικό εξάγωνο βάσης και γενικά τα εξάγωνα βάσης θα είναι μεγαλύτερα σε μέγεθος. Θα συνδέονται μεταξύ τους και αυτά αρθρωτά επιτρέποντας την επέκταση του συστήματος.
Στον στύλο στήριξης θα υπάρχει σύστημα στήριξης όπου θα συνδέονται τα δεκάδες modules που σχεδιάζει η ομάδα. Αυτά τα modules θα χωρίζονται κυρίως σε τρεις κατηγορίες. STEM Modules, Relax Modules, Play Modules. Για παράδειγμα στο σύστημα θα ενσωματώνεται κάποιο μουσικό όργανο (αιολικό μουσικό όργανο, μαθηματικό παιχνίδι, κινητική δραστηριότητα, αναπαραγωγή μουσικής, πίνακα γραφής, καθισματάκια σε σχήμα σταυρού κτλ.
Εννοείται πως και εδώ θα ενσωματώνονται modules ανάλογα του χώρου τοποθέτησης (σχολείο, πάρκο, παιδική χαρά κτλ)
Πιθανοί χρήστες
Ως πιθανοί χρήστες εντοπίζονται σχολεία όλων των βαθμίδων ανά την επικράτεια, δημόσιοι χώροι όπως πάρκα και παιδικές χαρές. Ενδιαφερόμενοι Δήμοι και Σχολικές Επιτροπές θα μπορούσαν να εφαρμόσουν πιλοτικά τη χρήση του Πολυμορφικού – Βιοφιλικού- Συστήματος Σκίασης και Δημιουργικής Απασχόλησης σε σχολεία της αρμοδιότητάς τους.
Ποιο το όφελος από τη χρήση
Η εγκατάσταση τέτοιων συστημάτων λύνει το μεγάλο πρόβλημα έκθεσης σε ηλιακή ακτινοβολία πολλές ώρες και μέρες των παιδιών κατά τα διαλείμματα αλλά και τις πολύ ζεστές μέρες κατά τη διάρκεια που έχουν γυμναστική. Επίσης, επισκέπτες σε πάρκα, παιδιά και γονείς σε παιδικές χαρές, χρήστες ΜΜΜ κατά την αναμονή τους μπορούν να απολαμβάνουν ποιοτικότερη αναμονή ή παραμονή στη νησίδα σκίασης και ταυτόχρονα δημιουργικής απασχόλησης.
Οι ανάγκες που έχουμε αυτή την στιγμή
Ένα σημαντικό κομμάτι του διαγωνισμού (για το οποίο βαθμολογούμαστε κιόλας) είναι η επικοινωνία και η βοήθεια που λαμβάνουν οι ομάδες από ειδικούς (experts) σε κομμάτια όπου δεν έχουν τις απαραίτητες γνώσεις.
Συγκεκριμένα η ομάδα χρειάζεται:
• Δημιουργία λειτουργικού πρωτότυπου (υπό εξέλιξη)
• Δημιουργία τελικού προϊόντος (υπό εξέλιξη)
• Επιλογή των λειτουργιών των επιμέρους modules (υπό διαμόρφωση)
Ως ομάδα υιοθετούμε μία ανοικτή αρχιτεκτονική τόσο στο σχεδιασμό όσο και σε λύσεις με συμμετοχική βάση. Για το λόγο αυτό το project θα δημοσιευτεί ανοικτά και μάλιστα θα ξεκινήσει ένας ανοιχτός διαγωνισμός ιδεών για τους πολίτες, ζητώντας τους να συμμετέχουν με ιδέες για το τι λειτουργίες ή μορφές θα ήθελαν να έχουν οι πυλώνες των σκιάστρων καθώς και τα εξάγωνα του συστήματος σκίασης.
Με το σύνθημα «Ανακτούμε τους Δημόσιους Χώρους» στοχεύουμε να κάνουμε βιώσιμους και λειτουργικούς τους ανοικτούς δημόσιους χώρους καθιστώντας τους πόλο έλξης και νησίδες χαλάρωσης και δημιουργικής απασχόλησης.
NGK
(Next Generation Kids)
fb: @ngkrobotics
Instagram: ngk_robotics
twitter: @ngkfll
ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ NGK!