Προανάκριση για το «Καλλιστώ»

Χριστίνα Παπασταθοπούλου

Στον εισαγγελέα οδηγείται σήμερα ο Πολωνός καπετάνιος του εμπορικού πλοίου που συγκρούστηκε, κόβοντάς το στα δύο, με σκάφος του Πολεμικού Ναυτικού την Τρίτη έξω από το λιμάνι του Πειραιά ● «Από τύχη δεν θρηνήσαμε θύματα» είπε ο Γιάννης Πλακιωτάκης, συμπληρώνοντας ότι το ελληνικό Δημόσιο θα αξιώσει αποζημιώσεις, εφόσον αποδειχθεί ευθύνη του ξένου βαποριού.

Η σφοδρή σύγκρουση πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με πολεμικό σκάφος λίγο έξω από το λιμάνι του Πειραιά την Τρίτη το πρωί προκάλεσε πανικό, προβληματισμό στις ηγεσίες των υπουργείων Αμυνας και Ναυτιλίας, αλλά και πλήθος ερωτημάτων για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έγινε το ναυτικό ατύχημα.

Το γιγαντιαίο «Maersk Launceston», σημαίας Πορτογαλίας, 266 μέτρων, το οποίο είχε αποπλεύσει από τις εγκαταστάσεις του Ικονίου με προορισμό το Τσανάκαλε της Τουρκίας στις 7.40 το πρωί, συγκρούστηκε νοτιοανατολικά του αγκυροβολίου του Πειραιά, μέσα στον δίαυλο που χρησιμοποιούν τα εμπορικά πλοία για να αποπλεύσουν και να καταπλεύσουν στο λιμάνι, με το ναρκοθηρευτικό του Πολεμικού Ναυτικού «Καλλιστώ», μόλις 60 μέτρων, που είχε αποπλεύσει από τον Ναύσταθμο της Σαλαμίνας και στο οποίο επέβαιναν 27 μέλη πληρώματος.

Από την αιφνίδια και δυνατή σύγκρουση διαλύθηκε η πρύμνη του «Καλλιστώ» και προκλήθηκε εισροή υδάτων. Αμέσως οργανώθηκε επιχείρηση διάσωσης των μελών του πληρώματος από τρία περιπολικά σκάφη και την ομάδα ΜΥΑ του Λιμενικού, από πλοίο και ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού και τέσσερα ρυμουλκά, ενώ στην περιοχή έφτασαν και δύο αντιρρυπαντικά σκάφη. Τα μέλη του πληρώματος περισυνελέγησαν, ενώ δύο τραυματίες μεταφέρθηκαν στο Ναυτικό Νοσοκομείο Αθηνών, απ’ όπου βγήκαν χθες όντας καλά στην υγεία τους.

Χωρίς πλοηγό
Από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά, που διενεργεί την προανάκριση, απαγορεύτηκε ο απόπλους του εμπορικού πλοίου το οποίο βρίσκεται στην προβλήτα ΙΙ, ενώ το «Καλλιστώ» ρυμουλκήθηκε με ασφάλεια στον Ναύσταθμο της Σαλαμίνας. Χθες συνελήφθη ο Πολωνός πλοίαρχος του φορτηγού πλοίου και κρατείται στο Λιμεναρχείο του Κερατσινίου με την κατηγορία πρόκλησης ναυαγίου από αμέλεια, ενώ σήμερα το πρωί αναμενόταν να οδηγηθεί στην Εισαγγελία Πειραιά.

Την ώρα της σύγκρουσης στο φορτηγό πλοίο δεν βρισκόταν πλοηγός, καθώς αυτό είχε ήδη λάβει πορεία εξόδου από το λιμάνι και ο πλοηγός, όπως είθισται, είχε κατέβει λίγο νωρίτερα, άρα τη διακυβέρνηση του πλοίου είχε αναλάβει ο καπετάνιος. Σύμφωνα με τον υπουργό Ναυτιλίας, που μίλησε χθες στον «ΑNT1», από την ώρα που κατέβηκε ο πλοηγός από το εμπορικό πλοίο, αυτό ανέπτυξε ταχύτητα 16 κόμβων.

Ο κ. Πλακιωτάκης χαρακτήρισε ευτυχές το γεγονός ότι δεν θρηνήσαμε θύματα και αναφέρθηκε στον διεθνή κανόνα της ναυσιπλοΐας σύμφωνα με τον οποίο συνήθως «το μεγάλο πλοίο προσέχει το μικρότερο». Ωστόσο, όπως είπε, όταν ολοκληρωθεί η προανάκριση θα έχουμε απαντήσεις για το ποιος ευθύνεται για το ατύχημα. Σε ό,τι αφορά την καταστροφή του σκάφους του Πολεμικού Ναυτικού, σημείωσε ότι εφόσον προκύψει υπαιτιότητα του εμπορικού πλοίου, θα ληφθούν όλες οι νόμιμες ενέργειες και αξιώσεις του ελληνικού Δημοσίου.

Διιστάμενες απόψεις
Το ερώτημα όμως για το ποιος έχει την ευθύνη γι’ αυτό το ναυτικό ατύχημα, το οποίο δεν είναι «πρωτοφανές», όπως χαρακτηρίζεται, αφού περίπου στην ίδια περιοχή το 1972 είχε συγκρουστεί το πολεμικό πλοίο «Μέρλιν» με ένα δεξαμενόπλοιο, με αποτέλεσμα 44 μέλη του πληρώματος του «Μέρλιν» να χάσουν τη ζωή τους, εξακολουθεί να ζητά απαντήσεις.

Οι απόψεις διίστανται. Κάποιοι μιλούν για συνυπαιτιότητα. Δηλαδή ότι και οι δύο κυβερνήτες έκαναν λανθασμένες κινήσεις, υπήρξε κακή συνεννόηση και δεν αξιολόγησαν σωστά την κατάσταση. Κάποιοι άλλοι επικαλούνται τον κανόνα της ναυσιπλοΐας «το μεγάλο πλοίο προσέχει το μικρότερο», ενώ υπάρχει και μια τρίτη άποψη ότι ο πλοίαρχος τέτοιων γιγαντιαίων εμπορικών πλοίων από τη γέφυρα έχει ένα «νεκρό» σημείο ορατότητας, δηλαδή δεν έχει οπτική επαφή, οπότε ο κυβερνήτης του πολεμικού θα έπρεπε να είναι πιο προσεκτικός.

efsyn.gr

Categories