Πέθανε ο Πιερ Καρντέν: Ταλαντούχος, πρωτοπόρος, οραματιστής

Ο Πιέρ Καρντέν, ο θρύλος της υψηλής ραπτικής, έφυγε την Τρίτη 29/12 σε ηλικία 98 ετών, σύμφωνα με ανακοίνωση της Γαλλικής Ακαδημίας Καλών Τεχνών.

Γιος Ιταλών μεταναστών, που εξελίχθηκε σε επιχειρηματία διεθνούς φήμης, πέθανε το πρωί στο αμερικανικό νοσοκομείο του Νεϊγί, στο Παρίσι.

«Ο Πιερ Καρντέν, που ανέτρεψε τα στιλ της μόδας στις δεκαετίες του 1960 και 1970 με τις φουτουριστικές του εμφανίσεις, πέθανε σε ηλικία 98 ετών», ανακοίνωσε στο Twitter η Ακαδημία Καλών Τεχνών της Γαλλίας.

Ο Πιερ Καρντέν συνέχιζε να σχεδιάζει στο γνωστό μοτίβο του φουτουρισμού του, μέχρι τουλάχιστον την περσινή χρονιά, όταν και έκανε την ιστορική πλέον, αναδρομική επίδειξη για τα 70 του χρόνια στο χώρο της μόδας στο Μουσείο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης.

 

«Το 2069, όλοι θα κάνουμε βόλτες στο φεγγάρι ή στον Άρη φορώντας τα σύνολα μου “Cosmocorps”.

»Οι γυναίκες θα φορούν καπέλα και ρουχισμό από πλεξιγκλάς.

»Οι άντρες θα φορούν ελλειπτικά παντελόνια και κινητικούς χιτώνες».

Αυτά ήταν τα λόγια του πριν ένα χρόνο, ενόψει της επίδειξής του στην Νέα Υόρκη.

Γεννήθηκε το 1922
Πολιτογραφημένος Γάλλος, ο Πιερ Καρντέν (γεννημένος στην Ιταλία στις 2 Ιουλίου 1922) εξακολουθούσε να δημιουργεί σχέδια στο γραφείο του μέχρι τα τελευταία του.

Επέμενε στο όραμά του για νεωτερισμούς, προβλέποντας ένα αύριο όπου τα σχέδιά του θα λειτουργούσαν ριζοσπαστικά και θα έφερναν μια ομοιόμορφη φουτουριστική εμφάνιση σε ολόκληρο το ανθρώπινο είδος.

Καριέρα
Από την αρχή της καριέρας του στη δεκαετία του 1940 δημιούργησε για γνωστούς παριζιάνικους οίκους όπως ο Οίκος Paquin, η Ελσα Σκιαπαρέλι και ο Christian Dior.

Οι δημιουργίες του με πολυτελή υφάσματα γίνονται ανάρπαστες και δημιουργεί τον δικό του οίκο μόδας στη δεκαετία του 1950.

Αποθεώνεται παγκόσμια η έμπνευσή του το 1954 με το υπέροχο «bubble dress».

Σταθμός και το αξιομνημόνευτο μάλλινο σύνολο κόκκινου χρώματος που φόρεσε το 1961 η Τζάκι Κένεντι και όλοι αναγνωρίζουμε ως σημείο αναφοράς στην οπτική του για τη γυναικεία μορφή – σήμερα εκτίθεται στο «John F. Kennedy Presidential Library and Museum» της Βοστόνης.

Γίνεται γνωστός για το υπέροχα πρωτοποριακό στιλ του και περνά στα σχέδια του Space Age φέρνοντας τον αέρα της προόδου.

Το 1964 ο έμπειρος πλέον σχεδιαστής παρουσίασε τη συλλογή-ορόσημό του «Cosmocorps».

Κορυφαίο, μοντέρνο στιλ με μίνι φούστες και μονοκόμματα ραμμένα φορέματα με γεωμετρικά σχήματα και μοτίβα.

Περνάμε έτσι στις ομοιόμορφες μορφές, την πειραματική οπτική που φέρνουν ανανέωση, επανάσταση και ριζοσπαστισμό, καταρρίπτοντας όλα τα όρια και δεδομένα που ίσχυαν μέχρι τότε στον κόσμο της μόδας.

Είναι η εποχή που ο κόσμος ταξιδεύει σε μεγάλη και μικρή οθόνη στο Σύμπαν μέσα από δημοφιλείς σειρές και ταινίες όπως το «Star Trek», η «Barbarella» και το «2001: A Space Odyssey» και ο Καρντέν σχεδιάζει να ντύσει το μέλλον στην αγκαλιά της επιστήμης και της τεχνολογίας.

Η Ζαν Μορό, η Μία Φάροου, οι στάρλετ, τα μανεκέν και οι σελέμπριτις της εποχής κινούνται και ταξιδεύουν τόσο στην πραγματική ζωή όσο και στις ταινίες μέσα σε μίνι ελαστικά πλεκτά, κοντά φορέματα από θερμοσκληρυνόμενες συνθετικές ύλες, άνετες μπότες, φαρδιές ζώνες, εντυπωσιακά αξεσουάρ, υπερβολικά κοσμήματα, σύνολα που ακτινοβολούν, μάλλινα αντρικά κοστούμια με εμφανή δερμάτινα λουριά, πολύχρωμα πουκάμισα και κολλητά t-shirts, χιτώνες και πανωφόρια σε στιλ Μάο, κομψά καπέλα και κράνη που χωρούν τα εντυπωσιακά μίνιμαλ χτενίσματα.

Οι δημιουργίες του ταξιδεύουν μακριά στο μέλλον με τη φαντασία του να οργιάζει δημιουργικά.

Αγάπη για το διάστημα
Ηγετική φυσιογνωμία, επιτυχημένος επιχειρηματίας και οραματιστής πήρε σοβαρά τα «διαστημικά του ταξίδια» και δεν διστάζει το 1969 να ταξιδέψει στο Χιούστον των ΗΠΑ και να ζητήσει από αξιωματούχους στην έδρα της NASA οι αποστολές στο φεγγάρι να ντύνονται κομψά.

Πραγματοποιεί ένα από τα όνειρά του και γίνεται ο πρώτος πολίτης στην ιστορία του Διαστήματος που φορά τη στολή του Μπαζ Ολντριν της περίφημης αποστολής Apollo 11, η οποία πάτησε για πρώτη φορά στο φεγγάρι στις 20 Ιουλίου 1969.

Δημιουργία με ιλιγγιώδη ταχύτητα
Το Παρίσι και ο Οίκος Καρντέν χωρίς στεγανά ταξιδεύουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα στο μέλλον και τις δεκαετίες του ‘70, του ‘80, του ‘90 στέλνοντας τα ηχηρά μηνύματά τους σε όλο τον κόσμο, που γοργά περνά στην εποχή του New Look.

Φτιάχνει τα δικά του υφάσματα από πολυμερή και σύνθετα υλικά ενισχυμένα με ίνες και δημιουργεί εικόνες γυναικών και αντρών με unisex εμφανίσεις σε αιρετικές φωτογραφήσεις που γεμίζουν πολύχρωμα περιοδικά αλλά και τη συλλογική μας μνήμη.

Οι δημιουργίες του σμιλεύονται θαρρείς στο ανθρώπινο σώμα φτιάχνοντας γλυπτές σιλουέτες.

Εξακολουθεί να προχωρά καινοτόμα και φέρνει στο πλατύ κοινό λίγο πιο ήπια καθημερινά μοντέλα σε ρευστές μορφές.

Παρά του ότι αναγνωρίζονταν ως κορυφαίος haute couturier, επιθυμία του Καρντέν ήταν πάντα να κάνει τα προϊόντα του ευρέως διαθέσιμα.

To 1978 ανοίγεται στην κομμουνιστική Κίνα και τα μοντέλα του περπατούν στο Σινικό Τείχος σε μια φαντασμαγορική επίδειξη μόδας.

Το 1981 ο Καρντέν αγοράζει τα περίφημα εστιατόρια «Maxim» στο Παρίσι και ανοίγει υποκαταστήματα στη Νέα Υόρκη, στο Λονδίνο και στο Πεκίνο, αλλά και μια αλυσίδα ξενοδοχείων «Maxim» στις ΗΠΑ χρησιμοποιώντας το όνομά τους για ένα ευρύ φάσμα προϊόντων διατροφής.

Το 1991 διοργάνωσε μια επίδειξη μόδας στην Κόκκινη Πλατεία της Μόσχας προσελκύοντας πάνω από 200.000 επισκέπτες.

Ήδη το όνομα και η υπογραφή λογότυπο καθώς και το κυματιστό P κυριαρχεί εμπορικά όχι μόνο στη μόδα και στην ένδυση, αλλά και σε αντικείμενα για το σπίτι και την καθημερινότητά μας.

Προχώρησε σε παγκόσμιες συμφωνίες χορήγησης αδειών και το όνομα «Pierre Cardin» κοσμεί τα πάντα, από τις πένες και τα ρολόγια έως τα μαγειρικά σκεύη, τα έπιπλα και τα αυτοκίνητα -από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη μέχρι την Ιαπωνία και την Αυστραλία- που σημαίνει ότι τα προσεγμένα προϊόντα του πλέον τα απολαμβάνουμε όλοι.

tribune.gr

Categories