Διάταξη-δώρο στους πλοιοκτήτες

Χριστίνα Παπασταθοπούλου
Σφοδρή κριτική της αντιπολίτευσης ● Μόνο από τους βουλευτές της Ν.Δ. υπερψηφίστηκε το σχέδιο νόμου, μαζί με την τροπολογία για την υποβάθμιση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων 

Μια σημαντική αλλαγή στα πρόστιμα που επιβάλλονται στους πλοιοκτήτες σε περίπτωση διαπίστωσης παραβίασης των ωραρίων εργασίας των ναυτεργατών επέφερε η τροπολογία που κατέθεσε ο υπουργός Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκης στο νομοσχέδιο «Ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο» το οποίο ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία το βράδυ της Τετάρτης στη Βουλή.

Σύμφωνα με τη ρύθμιση, μειώνονται τα πρόστιμα που επιβάλλονται σε περιπτώσεις παράβασης των διατάξεων της νομοθεσίας περί ορίων του χρόνου εργασίας και ανάπαυσης ναυτικών, από τα 300-500 ευρώ, ανά περίπτωση ναυτικού, που ίσχυε μέχρι σήμερα, στα 300-1.000 ευρώ ανά ημέρα (ανά πλοίο). Μέχρι σήμερα εάν κάποιος επιθεωρητής διαπίστωνε σε πλοίο παραβιάσεις ωραρίων για 10 π.χ. ναυτικούς, ο πλοιοκτήτης πλήρωνε 3.000-5.000 ευρώ συνολικό πρόστιμο, ενώ μετά τη ρύθμιση το πρόστιμο περιορίζεται σε 300-1.000 ευρώ ανά ημέρα (ανά πλοίο).

Η διάταξη ψηφίστηκε, όπως και αυτή που αφορούσε τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ), μόνο από τους 158 βουλευτές της Ν.Δ., ενώ καταψήφισαν 142 βουλευτές της αντιπολίτευσης.

Ο υπουργός Ναυτιλίας μιλώντας για τη συγκεκριμένη διάταξη υποστήριξε ότι με αυτήν εξορθολογίζεται ένα πρωτοφανές πλαίσιο διοικητικών κυρώσεων προσωπικής βάσης που είχε θεσπίσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για την υπέρβαση του ωραρίου των ναυτικών. Ανέφερε ότι «τιμούμε και προασπίζουμε τα δικαιώματα των ναυτικών», αλλά δεν είναι δυνατόν να «διατηρήσουμε ένα τέτοιο καθεστώς κυρώσεων» και έφερε το πιο κάτω παράδειγμα: «Φανταστείτε ότι για ένα πλοίο με 50 άτομα πλήρωμα, υπέρβαση του ωραρίου εργασίας έστω και για λίγα λεπτά της ώρας συνεπάγεται σήμερα ένα διοικητικό πρόστιμο μεταξύ 15.000 και 25.000 ευρώ. Εάν αυτό το συνδυάσετε με την πραγματική εικόνα που όλοι γνωρίζουμε ότι υπάρχει στον ελληνικό νησιωτικό χώρο, με τις καιρικές συνθήκες και τις καθυστερήσεις στον κατάπλου και απόπλου στα διάφορα νησιωτικά λιμάνια, εύκολα μπορεί να κατανοήσει κανείς το ορθολογικό και το περιεχόμενο της διάταξης που εισάγουμε στο παρόν νομοσχέδιο».

«Φωτογραφία…»
Τελείως διαφορετική άποψη είχε ωστόσο η αξιωματική αντιπολίτευση, ο εκπρόσωπος της οποίας, τομεάρχης Ναυτιλίας Ν. Σαντορινιός χαρακτήρισε τη διάταξη «σκανδαλώδη» και «φωτογραφική», με την οποία η κυβέρνηση καταστρατηγεί την εργατική νομοθεσία και τις οδηγίες του ILO και του IMO. Σκοπός της, όπως τόνισε, είναι να «εξυπηρετήσει συγκεκριμένα συμφέροντα με ονοματεπώνυμο, γι’ αυτό και ο υπόλοιπος κλάδος των ακτοοπλόων σήμερα αντιτίθεται σε αυτή τη ρύθμιση».

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Γ. Ραγκούσης ανέφερε ότι «ανάβει το πράσινο φως σε έναν συγκεκριμένο πλοιοκτήτη να συνεχίσει να κακομεταχειρίζεται τους ναυτικούς προβλέποντας ότι η ποινή που θα του επιβάλλεται θα είναι ασήμαντη», ενώ απευθυνόμενος στον υπουργό Ναυτιλίας είπε: «Πηγαίνετε, κ. Πλακιωτάκη, σε μια οικογένεια ναυτικών μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου και μιλήστε με τα παιδιά των ναυτικών που δεν θα μπορούν να δουν τους πατεράδες τους γιατί δεν θα υπάρχει δίχτυ προστασίας και καμία ποινή για την παράνομη υπερωριακή εργασία».

«Πρόστιμα-ψίχουλα»
Για «επίθεση στα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων στη ναυτική εργασία» έκανε λόγο ο βουλευτής του ΚΙΝ.ΑΛΛ. Δημήτρης Μπιάγκης, ενώ η βουλευτής του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου σχολίασε: «Μειώνετε την επιβολή της χρηματικής ποινής στον πλοιοκτήτη, διαχειριστή και άλλους για την παραβίαση της σχετικής νομοθεσίας από 500 ευρώ το άτομο σε 1.000 ευρώ το πλοίο. Με αυτόν τον τρόπο λέτε ξεδιάντροπα: ‘‘Ξεζουμίστε τους εργαζόμενους. Σας εξασφαλίζουμε πρόστιμα-ψίχουλα’’».

«Αντεργατική ρύθμιση» που ανοίγει τον δρόμο για «γενίκευση της εφοπλιστικής παραβατικότητας» χαρακτήρισε τη διάταξη η διοίκηση του ναυτεργατικού σωματείου ΠΕΝΕΝ.

efsyn.gr

Categories