Χρήστος Κάτσικας
Η κρίση όπως φαίνεται ευνόησε το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο.
Από τις αρχές του χρόνου οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν αγοράσει 266 πλοία (!) αξίας άνω των 5 δισ. (150% πάνω σε σχέση με πέρσι και 10% των παραγγελιών παγκοσμίως).
“Είμαστε” στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης.
Γεμίστε τα πνευμόνια σας με εθνική υπερηφάνεια. Και χορτάστε και το πεινασμένο σας στομάχι με αυτήν. Ακόμη κι αν ανήκετε στο 45,6% των ελληνικών νοικοκυριών που (επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το 2021) προσφεύγει σε δάνεια, πιστωτικές κάρτες, συγγενείς και φίλους για να μπορέσει να ανταποκριθεί στα μηναία έξοδα του. Στα στοιχειώδη δηλαδή…
Ωστόσο, την επόμενη φορά που θα ακούσετε να υμνούν τους Έλληνες εφοπλιστές που αγοράζουν πλοία και δυναμώνουν τους στόλους τους παραμένοντας στην κορυφή του κόσμου, να θυμάστε: Το «θαύμα» τους χτίστηκε πάνω στην άγρια εκμετάλλευση των ναυτεργατών και στις δεκάδες φοροαπαλλαγές που τους προσφέρουν όλες οι κυβερνήσεις αυτού του τόπου για να αυγατίζουν τα καράβια και τα κέρδη τους…
Μολονότι ο πληθυσμός της Ελλάδας αντιπροσωπεύει μόνο το 0,15% του παγκόσμιου πληθυσμού, τα ελληνόκτητα πλοία αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 53% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ενωσης και το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας.
Από την ετήσια έκθεση 2018-2019 της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, φαίνεται ότι, ακόμη και στην περίοδο της κρίσης στο διάστημα 2007-2018, οι Ελληνες πλοιοκτήτες υπερδιπλασίασαν τη μεταφορική ικανότητα του στόλου τους.
Ίσως γιατί οι φοροαπαλλαγές των εφοπλιστών προβλέπονται από το Σύνταγμα και συγκεκριμένα το άρθρο 107, το οποίο κατοχυρώνει συνταγματικά τις δεκάδες φοροαπαλλαγές που απολαμβάνουν οι εφοπλιστές και νομοθετήθηκαν από το 1952 μέχρι το 1975. Κατά τ’ άλλα το Σύνταγμά μας στην παρ. 5 του άρθρου 4 αναφέρεται στην «υποχρέωση των Ελλήνων πολιτών να συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη, ανάλογα με τις δυνάμεις τους.»