Ναταλί Χατζηαντωνίου
Αναρωτιόμαστε αν η φωτεινή δέσμη που είναι ορατή στη βόρεια κλιτύ του μνημείου και εκπέμπεται τα τελευταία βράδια από το αναβατόριο ανήκει στην αρχική φωτιστική μελέτη της Ελευθερίας Ντεκώ και έχει εγκριθεί από το ΚΑΣ και εάν συνδέεται κάπως με τα νέα σχέδια του Ιδρύματος Ωνάση για φωτισμό του πεζόδρομου Διονυσίου Αρεοπαγίτου – Αποστόλου Παύλου που συζητιέται σήμερα στο δημοτικό συμβούλιο.
Στο ΥΠΠΟ, όμως, έχουμε να θέσουμε κι ένα ακόμα ερώτημα για άλλη υπόθεση: αν τέθηκαν σε αργία οι υπόδικοι εμπλεκόμενοι στην υπόθεση του Ταμείου Αλληλοβοηθείας Υπαλλήλων του ΥΠΠΟ που παραπέμφθηκαν σε Πειθαρχικό.
Αναγνώστες, φίλοι αλλά και χρήστες των social media επιμένουν πως, τα τελευταία βράδια, αν κάποιος κοιτάξει την Ακρόπολη από τη βόρεια πλευρά της, από την πλευρά του Ερέχθειου δηλαδή, αποκλείεται να μην παρατηρήσει να διαχέεται προς την πόλη μια ιδιαίτερα φωτεινή δέσμη σαν ακτίνα λέιζερ, η οποία «κατηφορίζει» σύρριζα στον βράχο, δεν ανήκει στις, γνωστές ώς εδώ, νέες φωτιστικές παρεμβάσεις της Ελευθερίας Ντεκώ και είναι σαφώς φωτεινότερη από το φως που εκπέμπει π.χ. ο Παρθενώνας. Είναι, ουσιαστικά, μια παράδοξη και απόκοσμη ακτίνα, ξένη προς το μνημείο, «θρασεία» ως προς την ισχύ της και ικανή να προκαλεί αστεία περί… εξωγήινης επέμβασης στο εμβληματικό μνημείο.
Δεν πρόκειται, βέβαια, περί εξωγήινων, αλλά, όπως φαίνεται, περί των γνωστών σιωπηλών παρεμβάσεων που επιτρέπει η παρούσα ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού. Οπως διαβάσαμε σε χθεσινό ρεπορτάζ της ιστοσελίδας «Κοσμοδρόμιο», πρόκειται «προφανώς για τον φωτισμό του περιώνυμου ανελκυστήρα πλαγιάς, ο οποίος εγκαταστάθηκε μετά πολλών βασάνων στην Ακρόπολη, με χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση και άφθονη προβολή από τον πρωθυπουργό και την υπουργό Πολιτισμού.
Το όλον πλαισιώνεται και συμπληρώνεται ιδανικά από το έτερο “φωτόσπαθο”, που, καταυγάζοντας το στερέωμα, σαλεύει κάθε τρεις και λίγο πίσω από την Ακρόπολη, προερχόμενο μάλλον από κλαμπ της Ιεράς Οδού», περιγράφει ειρωνικά το «Κοσμοδρόμιο». Επιπλέον, η δεσμίδα led ανάβει χωρίς λόγο το βράδυ, όταν το μνημείο είναι ούτως ή άλλως κλειστό και δεν συντρέχει κανένας πρακτικός λόγος επισήμανσης του αναβατορίου.
Αλλά και αν ο φωτισμός ανήκει στις προδιαγραφές ασφαλείας του αναβατορίου, δεν θα έπρεπε αυτές να έχουν προσαρμοστεί στα δεδομένα του Ιερού Βράχου; Πολλώ δε μάλλον που από μακριά μοιάζει εντελώς παράδοξη επιλογή ανάμεσα στα φωτισμένα μνημεία της Ακρόπολης να στέλνει τη δεσμίδα του προς την πόλη και ένα… θαύμα της σύγχρονης μηχανικής.
Αυτά ως προς την προέλευση και την ισχύ της δεσμίδας. Υπάρχει, όμως, και το διαδικαστικό. Καθώς δεν υπέπεσε στην αντίληψή μας σχετική πρόταση να έχει περάσει και εγκριθεί από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, δεν μπορούμε παρά να αναρωτηθούμε ποιος ενέκρινε την «εκπομπή» φωτός από το αναβατόριο, ποιος έκανε τη σχετική μελέτη και εάν αυτή είναι σε γνώση και με τη σύμφωνη γνώμη της Εφορείας Αρχαιοτήτων της Πόλεως Αθηνών. Επίσης, γιατί δεν υπήρξε καμία ειδοποίηση ή ενημέρωση από το γραφείο Τύπου του ΥΠΠΟ.
Τέλος, αν πρόκειται για μόνιμη φωτιστική παρέμβαση στη βόρεια κλιτύ του μνημείου, τότε αναρωτιόμαστε μήπως είναι καλύτερο να ανακρούσουμε πρύμναν ως προς εκείνη την αρχική πρόθεση να προστεθεί το όνομα της υπουργού στην εγχάρακτη ταμπέλα που πληροφορεί ότι το αναβατόριο είναι δωρεά του ιδρύματος Ωνάση. Καλύτερα να μνημονεύεται εσαεί η κ. Μενδωνη για την έγκριση των παρεμβάσεων στον Ιερό Βράχο, παρά να θεωρούν όσοι κάτοικοι ή επισκέπτες της πόλης σηκώνουν τα μάτια τους προς την Ακρόπολη τα βράδια ότι προσγειώθηκε εκεί το Εντερπράιζ ΝΧ-01.
Και ακόμα μία απορία
Εάν παρ’ ελπίδα η υπουργός Πολιτισμού μπει στη διαδικασία να απαντήσει στις απορίες μας, πράγμα όμως που καθόλου δεν συνηθίζει, ας προσθέσουμε άλλη μία. Γράφαμε στο φύλλο της Παρασκευής ότι, μετά και το πρόσφατο βούλευμα του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών Αθηνών, να παραπεμφθούν στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων 14 από τους 17 εμπλεκόμενους στην υπόθεση του Ταμείου Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων του ΥΠΠΟ, οι οποίοι βαρύνονται με πέντε σοβαρότατες κατηγορίες κακουργηματικού χαρακτήρα, με σοβαρότερη αυτή για «σύσταση εγκληματικής οργάνωσης», η υπουργός Πολιτισμού αποφάσισε να παραπέμψει στο Πειθαρχικό του ΥΠΠΟ τα εμπλεκόμενα πρόσωπα, συμπεριλαμβανομένου α) του πρόεδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στο υπουργείο (ΠΟΕ-ΥΠΠΟ) και επί 15ετία προέδρου του Ταμείου, Γιάννη Τσακοπιάκου, β) του επί 15ετία διευθυντή του Ταμείου, Γιώργου Βαντή, και «ενόχου», κατά την απόφαση του Μονομελούς Πλημμελειοδικείου Αθηνών, ως προς το σκέλος της υπεξαγωγής πρωτοκόλλου και πρακτικών, το 2018, κατά την πολυήμερη κατάληψη των γραφείων του Ταμείου Αλληλοβοήθειας από την ηγεσία της ΠΟΕ-ΥΠΠΟ. Δεν είχε, άλλωστε, άλλο περιθώριο η υπουργός να αφήνει υπό εκκρεμότητα το Πειθαρχικό, καθώς, όπως μάθαμε, το σχετικό αίτημα παραπομπής των εμπλεκομένων έφτασε στο γραφείο της υπουργού από την προϊσταμένη της Γενικής Διεύθυνσης του ΥΠΠΟ, που όφειλε να επισημάνει την επείγουσα διαδικασία, αλλιώς θα βρισκόταν και η ίδια υπόλογη έναντι του νόμου.
Ετσι, η κ. Μενδώνη αποφάσισε στις 29 Ιουνίου να παραπέμψει στο Πειθαρχικό του ΥΠΠΟ τους εμπλεκόμενους. Αποφάσισε να τους θέσει και σε αργία, όμως, από τα κύρια καθήκοντά τους μέχρι την ολοκλήρωση της πειθαρχικής διαδικασίας; Αυτή είναι η επόμενη ερώτηση. Διότι, σύμφωνα με πληροφορίες μας, η υπουργός αποφάσισε την παραπομπή τους στο Πειθαρχικό, όχι όμως και την προσωρινή απομάκρυνση από τις θέσεις τους μέχρι τότε. Ισχύει;
efsyn.gr