Παρακολουθώντας από κοντά τις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Σαρωνικού και καταγράφοντας την τελευταία συνεδρίαση της Τετάρτης 14-6-2023 , που πάλι αναβλήθηκε αυτή τη φορά λόγω του τραγικού ναυαγίου , ανακοινώθηκε ότι άμεσα θα γίνει δια περιφοράς συνεδρίαση για τα επείγοντα υπηρεσιακά ζητήματα για τα οποία υπάρχουν προθεσμίες και ανάλογα με την ανακοίνωση της Κυβέρνησης για το αν θα υπάρξει εθνικό πένθος η όχι, θα ανακοινωθεί η ημερομηνία της νέας συνεδρίασης
Σύμφωνα λοιπόν με αυτά τα δεδομένα, ανακοινώθηκε η κατεπείγουσα δια περιφοράς συνεδρίαση του ΔΣ για την Παρασκευή 16.6.23 ενώ ταυτόχρονα προσδιορίστηκε και η ημερομηνίακ της συνεδρίασης της Οικονομικής Επιτροπής, που συνήθως προηγείται των Δημοτικών Συμβουλίων, για την Τρίτη 20.6.23 ενώ παράλληλα καθορίστηκε και η ημερομηνία της τακτικής συνεδρίασης του συμβουλίου που ανεβλήθη με τα αντίστοιχα θέματα ημερήσιας διάταξης(αυτό ορίστηκε τελευταίο σε σειρά απ΄όλες τις συνεδριάσεις που έχουν ανακοινωθεί μέχρι τώρα)
Όμως επιπρόσθετα, ανακοινώνεται το πρωϊ της 16.6.23 ακόμα μία (κατεπείγουσα δια περιφοράς) συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής με θέμα: “Λήψη απόφασης περί αίτησης ή μη στο Συμβούλιο της Επικρατείας για ακύρωση της με α.π. 35085 ΑΠΑ2023/19.4.2023 πράξης της Κτηματικής Υπηρεσίας Αθηνών-Ανατολικής Αττικής” για να ακολουθήσει μετά την δημοσίευση της απόφασης και νέα κατεπείγουσα δια περιφοράς συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου που αποφάσισε την αμοιβή του Νομικού που αναφερόταν η αποφαση της Οικονομικής Επιτροπής.
Τι έχει συμβεί:
Με βάση την ΚΥΑ 38609ΕΞ2023 [ΦΕΚ1432Β/10.3.2023] και την απόφαση 35/2023 του Δημοτικού Συμβουλίου καθορίστηκαν μισθωτικές αξίες για παραχώρηση απλής χρήσης στις παραλίες του Δήμου για το τρέχον έτος και υποβλήθηκε στην Κτηματική Υπηρεσία Αθηνών αίτημα με α.π. 35085/10.4.2023 για έγκριση τους και στην απάντηση που έλαβε ο Δήμος Σαρωνικού στις 19.4.23 γνωστοποιήθηκε -μεταξύ άλλων- ότι για 4 παραλίες, Ξ/Χ ΕΔΕΜ – Ξ/Χ ΠΛΑΖΑ – EMIRATES ΑΕ – ΔΑΗΣ PARADAIS, δεν μπορεί να χορηγηθεί μισθωτική αξία καθώς με το ά 71 ν. 5036/2023, η διαχείριση τους έχει περιέλθει στην ΕΤΑΔ ΑΕ.
Η πράξη αυτή, που περιλαμβάνει αυτή τη νέα εξέλιξη, θα πρέπει να προσβληθεί από τον Δήμο Σαρωνικού εντός προθεσμίας 60 ημερών που εκπνέει την Δευτέρα 19.6.22 και προφανώς αυτός είναι ο λόγος του νέου συναγερμού της τελευταίας στιγμής καθώς απαιτείται έγκριση της Οικονομικής Επιτροπής για να αποφασίσει ένδικα μέσα και στη συνέχεια, απόφαση του ΔΣ για τον καθορισμό της Αμοιβής του Νομικού. Φυσικά, απορίας άξιο είναι, γιατί ο Δήμος αντιδρά στο παρά 1′ τη στιγμή που το σχετικό έγγραφο έχει περιέλθει σε γνώση του από 19.4.23 (!!) .
Αυτό το γεγονός καταδεικνύει την αναγκαιότητα καλύτερης οργάνωσης και συντονισμού σε ότι αφορά τις παραλίες και φαίνεται πως τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου, μακρυά από προεκλογικές σκοπιμότητες θα πρέπει σοβαρά να λάβουν υπ όψιν τους την πρόταση του Δ. Παπαχρήστου (9ο θέμα της συνεδρίασης της 21.6.23) που εκκρεμμεί η συζήτηση λόγω των δύο αναβολών “Λήψη απόφασης περί συγκρότησης διαπαραταξιακής επιτροπής για το συντονισμό των ενεργειών για το καθεστώς ιδιοκτησίας της παραλίας Αλυκών Αναβύσσου”. Θα μπορούσε μάλιστα η πρόταση να συμπεριλαμβάνει και όλα τα ανάλογα ζητήματα με τις υπόλοιπες παραλίες του Δήμου μας και να ενισχυθεί και με υπηρεσίες του Δήμου η όποια άλλα μέλη θεωρήσει το Δημοτικό Συμβούλιο.
Φυσικά, ο γράφων αναφέρεται σε ΜΟΝΙΜΟ ΟΡΓΑΝΟ ΠΟΥ ΘΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑΖΕΙ ΤΑΚΤΙΚΑ και όχι για επιτροπη που θα συναντήσουμε μόνο μία φορά κατά τη συγκρότησή της στο Δημοτικό Συμβούλιο.
ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΚΑΙ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗς ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΟΠΩΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ ΣΤΟ ΔΙΑΥΓΕΙΑ καθώς και την απόφαση του Δημοτικού συμβουλίου για την έγκριση της αμοιβής του δικηγόρου ΚΑΙ ΣΑΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΝΟΥΜΕ ΟΤΙ ΘΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΠΟΜΠΗ ΜΕ ΤΟΝ Κο ΚΑΤΕΡΙΝΟΠΟΥΛΟ, ΔΙΚΗΓΟΡΟ ΜΕ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟΝ ΣΥΝΕΡΓΑΖΕΤΑΙ Ο ΔΗΜΟΣ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ ,ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΣ ΚΑΝΕΙ ΜΙΑ ΠΛΗΡΗ ΚΑΙ ΛΕΠΤΟΜΕΡΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΖΗΤΗΜΑΤΩΝ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΝ ΤΟ ΔΗΜΟ ΜΑΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΠΑΡΑΛΙΕς
Στο εξωτερικό του άρθρου, ιστορική φωτο των ΑΛΥΚΩΝ ΑΝΑΒΥΣΣΟΥ
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ
ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΑΚΤΙΚΟ ΤΗΣ ΑΡΙΘ. 15/2023 ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ (ΚΑΤΕΠΕΙΓΟΥΣΑΣ) ΤΗΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΔΗΜΟΥ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ
Αριθ. Απόφασης 138/2023 Περίληψη
Λήψη απόφασης περί αίτησης ή μη στο
Συμβούλιο της Επικρατείας για ακύρωση
της με α.π. 35085 ΑΠΑ2023/19.4.2023
πράξης της Κτηματικής Υπηρεσίας
Αθηνών-Ανατολικής Αττικής.
Στα Καλύβια Θορικού και στο Δημοτικό Κατάστημα σήμερα την 16η του μήνα Ιουνίου του έτους
2023, ημέρα Παρασκευή και κατά το χρονικό διάστημα 11:00-12:00, συνήλθε σε κατεπείγουσα
δια περιφοράς συνεδρίαση η Οικονομική Επιτροπή του ΔΗΜΟΥ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ, ύστερα από την με
16.6.2023 κατεπείγουσα πρόσκληση του Προέδρου, που επιδόθηκε στους Συμβούλους αυτού
σύμφωνα με τις διατάξεις των αρθρ. 67 παρ. 4 και 75 του Ν.3852/2010, όπως ισχύει. Αφού
διαπιστώθηκε ότι υπάρχει νόμιμος απαρτία, διότι σε σύνολο 7 μελών βρέθηκαν παρόντα τα 7.
Π α ρ ό ν τ ε ς Α π ό ν τ ε ς
1. Γκίνης Χρήστος
2. Ζεκάκος Ευάγγελος
3. Μπούτσης Βασίλειος
4. Γκίκας Κων/νος
5. Πατσιαούρας Ηλίας
6. Ακούσογλου Σάββας
7. Κόλλια Μαρία
Τα πρακτικά τηρήθηκαν από τον υπάλληλο του Δήμου Χατζηδήμου Απόστολο.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής εισηγούμενος το 1o
θέμα της ημερήσιας διάταξης «Λήψη απόφασης
περί αίτησης ή μη στο Συμβούλιο της Επικρατείας για ακύρωση της με α.π. 35085
ΑΠΑ2023/19.4.2023 πράξης της Κτηματικής Υπηρεσίας Αθηνών-Ανατολικής Αττικής.», έθεσε
υπόψη των μελών της Επιτροπής την ανάγκη λήψης σχετικής απόφασης καθώς και τα εξής:
1. ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Ι) Με βάση την ΚΥΑ 38609ΕΞ2023 [ΦΕΚ1432Β/10.3.2023] και την απόφαση 35/2023 του
Δημοτικού Συμβουλίου καθορίστηκαν μισθωτικές αξίες για παραχώρηση απλής χρήσης στις
παραλίες του Δήμου για το τρέχον έτος και υποβλήθηκε στην Κτηματική Υπηρεσία Αθηνών
αίτημα με α.π. 35085/10.4.2023 για έγκριση τους και στην απάντηση που λάβαμε με α.π.
35085/ΑΠΑ 2023 ειδικά για 4 από αυτές και συγκεκριμένα τις Ξ/Χ ΕΔΕΜ – Ξ/Χ ΠΛΑΖΑ –
EMIRATES ΑΕ – ΔΑΗΣ PARADAIS, μας γνωστοποιήθηκε ότι δεν μπορεί να μας χορηγηθεί
μισθωτική αξία καθώς με το ά 71 ν. 5036/2023, διαχείριση τους έχει περιέλθει στην ΕΤΑΔ ΑΕ.
Ως συνέπεια μετά το έγγραφο αυτό ο Δήμος στερείται τη διαχείριση και τα έσοδα από τις
συγκεκριμένες παραλίες που άλλωστε η απλή χρήση τους παραχωρούνταν στις όμορες
επιχειρηματικές μονάδες, αλλά βέβαια εξακολουθεί να επιβαρύνεται με τα έξοδα που
ανακύπτουν από τη χρήση τους για την καθαριότητα, την αποκομιδή απορριμμάτων κλπ.
ΙΙ) Οι αιγιαλοί στις συγκεκριμένες παραλίες έχουν χαρακτηριστεί ΤΔΚ και με το ά 68 παρ. 1 ν.
4484/2017 η διοίκηση και διαχείριση των αιγιαλών που είχαν χαρακτηριστεί ΤΔΚ εξαιρούνταν
από τη διαχείριση της ΕΤΑΔ ΑΕ και περιέρχονταν στο Υπουργείο Οικονομικών και στην
Κτηματική Υπηρεσία, καθώς είναι κοινόχρηστα πράγματα εκτός συναλλαγής, που ανήκουν στη
δημόσια κτήση και η διαχείριση τους με βάση το Σύνταγμα υπάγεται στο Υπουργείο
Οικονομικών
Η διάταξη αυτή καταργήθηκε με το ά 71 ν. 5036/2023 και η διαχείριση των αιγιαλών ΤΔΚ
περιέρχεται στην ΕΤΑΔ ΑΕ, που είναι ιδιωτικού δικαίου ανώνυμη εταιρία, η οποία διαχειρίζεται
ένα τεράστιο χαρτοφυλάκιο ακινήτων με βασικό σκοπό της [όπως διατυπώνεται στην ιστοσελίδα
της] την δημιουργία υπεραξίας για το μέτοχο της που είναι η Εταιρία Συμμετοχών και
Περιουσίας ΑΕ.
ΙΙΙ) Σύμφωνα με την αιτιολογική ρύθμιση της διάταξης του α 71 ν. 5036 / 2023, αυτή έγινε για
το ενιαίο της διαχείρισης των εκτάσεων των ΤΔΚ μεταξύ του κοινόχρηστου [αιγιαλός / παραλία
– διαχείριση Κτηματικής] και του μη κοινόχρηστου τμήματος [ιδιοκτησία – διαχείριση ΕΤΑΔ] με
την επισήμανση ότι η ρύθμιση είναι εξαιρετική για την απόδοση της διαχείρισης και μόνο
τέτοιων εκτάσεων στην αρμοδιότητα της ΕΤΑΔ ΑΕ ως προς το σύνολο των εκτάσεων που
περιλαμβάνονται σε αυτά (εκτός συναλλαγής ή μη) με σκοπό την αξιοποίηση μιας ειδικής
κατηγορίας ακινήτων που συνιστούν τα ΤΔΚ.
Επίσης στην ίδια έκθεση επισημαίνεται ότι «δεν είναι αντίθετη στην απόφαση Σ.Ε. 2298/2020
γιατί δεν αποδίδεται δικαίωμα κυριότητας επί των κοινοχρήστων τμημάτων του αιγιαλού και της
παραλίας των Τουριστικών Δημοσίων Κτημάτων, αλλά παρέχεται το έρεισμα για την άσκηση του
δικαιώματος διαχείρισης αυτών εντός του πλαισίου αξιοποίησης τους».
2. ΛΟΓΟΙ ΑΚΥΡΩΣΗΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ
Ι) Είναι σαφές ότι η νομοθετική ρύθμιση αφορά σε αιγιαλούς που είναι ΤΔΚ αλλά ταυτόχρονα
βρίσκονται μπροστά από ακίνητα ιδιοκτησίας ΕΤΑΔ που επίσης είναι χαρακτηρισμένα ως ΤΔΚ και
αποτελούν τη φυσική συνέχεια αυτών, μέχρι την ακτογραμμή και όχι σε αιγιαλούς που είναι
χαρακτηρισμένοι ΤΔΚ αλλά βρίσκονται μπροστά από άλλης κατηγορίας ακίνητα ιδιωτικά ή του
Δήμου ή και του Δημοσίου (όπως παλαιοί αιγιαλοί) – που όμως δεν έχουν χαρακτηριστεί και
αυτά ως ΤΔΚ.
Οι συγκεκριμένες 4 παραλίες και αιγιαλοί βρίσκονται μπροστά από ακίνητα ιδιωτικής ή
δημοτικής ή/και δημόσιας ιδιοκτησίας [παλαιός αιγιαλός] που δεν είναι χαρακτηρισμένα ως ΤΔΚ
και άρα η διαχείριση τους παραμένεις με βάση το σκοπό του κανόνα δικαίου στην Κτηματική
Αθηνών και δεν έχει περιέλθει στην ΕΤΑΔ ΑΕ
ΙΙ) Η ίδια η ρύθμιση στην γενικότητα της είναι αντισυνταγματική, καθώς η προηγούμενη
διάταξη α 68 ν. 4484 που καταργείται, είχε θεσπιστεί ακριβώς για την εναρμόνιση της
διαχείρισης των αιγιαλών με τη συνταγματική επιταγή, που επιβάλλει η διαχείριση τους να
ανήκει στο Υπουργείο Οικονομικών.
Η διαχείριση των αιγιαλών με την παραχώρηση του δικαιώματος απλής χρήσης αυτών κατά το
άρθρο 13 ν. 2971, δεν μπορεί να είναι αντικείμενο κερδοσκοπικής εκμετάλλευσης της ΕΤΑΔ ΑΕ
στο πλαίσιο της εμπορικής αξιοποίησης ακόμη και του συνεχόμενου ακινήτου τυχόν ιδιοκτησίας
της, καθώς ο επιχειρηματίας που εκμεταλλεύεται αυτό, στο μέτρο και στο βαθμό που έχει
δικαίωμα προβολής στον όμορο μπροστά αιγιαλό μπορεί να το ασκήσει χωρίς πρόβλημα και να
μισθώσει αυτό από την Κτηματική Υπηρεσία και στο πλαίσιο της εκάστοτε ΚΥΑ από το Δήμο.
3. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΑΙΤΗΣΗ ΑΚΥΡΩΣΗΣ ΚΑΤΑ ΜΕΡΟΥΣ ΤΗΣ 35085 ΑΠΑ 2023/ 19.4.2023
ΠΡΑΞΗΣ ΤΗΣ ΚΤΗΜΑΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ – ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
Ι) Η ανατροπή της υφιστάμενης κατάστασης στις παραλίες αυτές και η εκ νέου περιέλευση της
διαχείρισης αυτών στο Δήμο Σαρωνικού είναι ζωτικής σημασίας για το Δήμο, ο οποίος εξάλλου
δίνει τη μάχη αυτή πολιτικά και νομικά ήδη από το 2004 για το ΠΕΥΚΟ και από το 2011, για τις
Αλυκές πρώτο έτος της συνένωσης των Δήμων.
ΙΙ) Στη δίκη αυτή είναι απαραίτητο ο Δήμος να εκπροσωπείται από ένα δικηγόρο ειδικό αλλά και
έμπειρο στα ζητήματα αυτά.
Σύμφωνα με παλιότερες αποφάσεις της Οικονομικής Επιτροπής και του Δημοτικού Συμβουλίου
έχει ασκηθεί από τον δικηγόρο Κωνσταντίνο Κατερινόπουλο ΑΜΔΣΑ 17896 ακύρωσης κατά
προηγούμενης πράξης της κτηματικής 27304 ΕΞΕ /2021 με την οποία δεν παρέχει τη σύμφωνη
γνώμη της, για τις παραχωρήσεις αιγιαλού που ζητήσαμε ως Δήμος με το α.π. 25345/12.4.2021
σχέδιο προκήρυξης δημοπρασίας αιγιαλών, η οποία εκδικάστηκε και αναμένεται απόφαση.
Επίσης του έχει ανατεθεί η ακύρωση της μεταβίβασης στην ΕΤΑΔ ΑΕ του τμήματος των Αλυκών
Αναβύσσου [πέτρινα] που εκκρεμεί απόφαση του Δικαστηρίου και προηγούμενες αιτήσεις
ακύρωσης κατά διαγωνισμών της ΕΤΑΔ ΑΕ
ΙΙΙ) Επίσης ο ίδιος εκπροσώπησε το Δήμο και στην αίτηση ακύρωσης, επί της οποίας εκδόθηκε
η παραπάνω αναφερόμενη και στην αιτιολογική έκθεση της διάταξης απόφαση
2298/17.11.2020 του Συμβουλίου Επικρατείας,
Αναφορικά με την τελευταία αυτή απόφαση της Κτηματικής, ειδικά, κατά το μέρος που αφορά
τις 4 παραλίες του θέματος εισηγούμαι να προσφύγουμε για ακύρωσης της, στο Συμβούλιο της
Επικρατείας.
Ο ίδιος δικηγόρος (κ. Κατερινόπουλος) χειρίστηκε και στο παρελθόν υποθέσεις των παραλιών
του Δήμου, έχει την ιδιαίτερη γνώση και πείρα για να αναλάβει την υπόθεση, οπότε προτείνω
να ανατεθεί σε αυτόν η διενέργεια της όλης υπόθεσης, η οποία είναι εξαιρετικά σημαντική για τα
συμφέροντα του Δήμου και απαιτείται η υποστήριξη της από δικηγόρο εξειδικευμένο αλλά και
ταυτόχρονα έμπειρο στη συγκεκριμένη κατηγορία υποθέσεων και ενδίκων μέσων. Η αμοιβή του
θα καθοριστεί με σχετική απόφαση του Δ.Σ.
Η Οικονομική Επιτροπή, αφού άκουσε τον Πρόεδρο και τη σχετική εισήγησή και έχοντας υπόψη
τις διατάξεις των άρθρων 72 & 75 του Ν.3852/10, την με α.π. 35085 ΑΠΑ2023/19.4.2023
πράξη της Κτηματικής Υπηρεσίας Αθηνών-Ανατολικής Αττικής, το ιστορικό της δεδομένης
υπόθεσης, την ανάγκη υποστήριξης της υπόθεσης από δικηγόρο εξειδικευμένο αλλά και
ταυτόχρονα έμπειρο στη συγκεκριμένη κατηγορία υποθέσεων και ενδίκων μέσων και τις
ψήφους των μελών που δόθηκαν μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας
ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ΟΜΟΦΩΝΑ
1. Αποφασίζει την κατάθεση αίτησης ακύρωσης της με α.π. 35085 ΑΠΑ2023/19.4.2023 πράξης
της Κτηματικής Υπηρεσίας Αθηνών-Ανατολικής Αττικής στο Συμβούλιο της Επικρατείας
2. Ορίζει τον Κωνσταντίνο Κατερινόπουλο, δικηγόρο Αθηνών, Ομήρου 24, Α.Μ. Δ.Σ.Α. 17896,
πληρεξούσιο δικηγόρο και αντίκλητο για τη σύνταξη κατάθεση του δικογράφου της αίτησης
ακύρωσης κατά της με α.π. 35085 ΑΠΑ 2023/19.4.2023 πράξης της Κτηματικής Υπηρεσίας με
την οποία δεν χορηγεί στο Δήμο μισθωτικές αξίες, αφού αναφέρει ότι η διαχείριση τους
περιήλθε στην ΕΤΑΔ ΑΕ καθώς και για την διεξαγωγή της όλης δίκης και την παράσταση στο
Συμβούλιο της Επικρατείας και επίσης πληρεξούσιο–αντίκλητο και δεκτικό καταβολής για την
είσπραξη της τυχόν δικαστικής δαπάνης που θα επιδικαστεί υπέρ του Δήμου.
3. Η αμοιβή του θα καθορισθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο σύμφωνα με το άρθρο 281 του
Κώδικα Δήμων & Κοινοτήτων.
Γι’ αυτό συντάχθηκε το παρόν και υπογράφεται ως έπεται.
Η απόφαση αυτή πήρε αριθμό 138/2023
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΑ ΜΕΛΗ