ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΔΙΝΟΥΝ ΑΜΕΣΕΣ ΛΥΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ. ΟΙ ΑΙΡΕΤΟΙ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΜΑΣ ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΝ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥΣ. ( του καθ. Ντίνου Χασάπη Επιστημονικού Υπεύθυνου του έργου «Εναλλακτική Διαχείριση Οργανικών Στερεών Αποβλήτων του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης για την καινοτομική παραγωγή των εδαφοβελτιωτικών Vita Green και Vita Green Plus»
Στις 28 Ιανουαρίου του 2022 παρουσιάσθηκε στο Δημοτικό συμβούλιο η μελέτη «Σχεδιασμός διαχείρισης στερεών απορριμμάτων και εφαρμογή δράσεων για την αύξηση της ανακύκλωσης. Η μελέτη καταρτίσθηκε, βάσει σύμβασης με το ΕΚΠΑ. από ομάδα 17 ειδικών (μεταξύ των οποίων υπεύθυνοι διαχείρισης απορριμμάτων σε Δήμους και εταιρίες ανακύκλωσης) με συντονιστή τον καθηγητή Ντίνο Χασάπη. Τα προβλεπόμενα παραδοτέα έτυχαν ομόφωνης αποδοχής.
Η μελέτη έργου είχε ως αντικείμενο: Α) τον σχεδιασμό διαχείρισης απορριμμάτων και
Β) την εφαρμογή συγκεκριμένων δράσεων για την
α) μείωση παραγωγής απορριμμάτων
β) διαχείριση ογκωδών και επαναχρησιμοποίηση και
γ) εναλλακτική διαχείριση των καθαρών φυτικών υπολειμμάτων και του προδιαλεγμένου κλάσματος των αστικών και περιαστικών απορριμμάτων
Από την 1η Ιανουαρίου 2022 εφαρμόζεται ο νέος νόμος για τα απορρίμματα.
NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 4819/2021 ΦΕΚ 129/Α/23-7-2021
Ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη διαχείριση των αποβλήτων – Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/ 851 και 2018/852 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 30ής Μαΐου 2018 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2008/98/ΕΚ περί αποβλήτων και της Οδηγίας 94/62/ΕΚ περί συσκευασιών και απορριμμάτων συσκευασιών, πλαίσιο οργάνωσης του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης, διατάξεις για τα πλαστικά προϊόντα και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, χωροταξικές – πολεοδομικές, ενεργειακές και συναφείς επείγουσες ρυθμίσεις.
Λύσεις υπάρχουν και αναφέρονται αναλυτικά στις διατάξεις του.
Εφαρμόζονται ήδη από άλλους Δήμους σε ευρεία κλίμακα μειώνοντας σημαντικά τον όγκο και το κόστος διαχείρισης των απορριμμάτων.
Ως παράδειγμα (στα πλαίσια της σύμβασης) με την βοήθεια της Διεύθυνσης απορριμμάτων δείξαμε μία απλή ανακύκλωση κλαδεμάτων με μόνο ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Παράχθηκε εδαφοβελτιωτικό πιστοποιημένο για βιολογικές καλλιέργειες.
Μοιράσθηκε σε 80 χρήστες και τα αποτελέσματα ήσαν από θετικά έως θεαματικά. Από όλο το Δημοτικό Συμβούλιο 3 (τρείς) μόνο παρέλαβαν εδαφοβελτιωτικό. Ο ένας μάλιστα το χαρακτήρισε «φοβερό».
Σύμφωνα με την μελέτη για την ετήσια συντήρηση του 10% μόνο των γεωργικών εκτάσεων, των κήπων και των πάρκων χρειάζονται min 5.000 κμ εδαφοβελτιωτικών. Αυτά μπορούν να παραχθούν από το σύνολο των καθαρών κλαδεμάτων που συλλέγονται στον Δήμο μας.
Δυστυχώς, παρά τις εισηγήσεις των υπευθύνων καθαριότητας, δεν υπήρξε συνέχεια.
Επικράτησε η λογική των εύκολων και ακριβών αναθέσεων χωρίς ανταποδοτικά πλεονεκτήματα και περιβαλλοντικά οφέλη.
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΚΑΙ η σημαντικότερη από τις ΑΜΕΣΕΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΣΙΜΕΣ ΛΥΣΕΙΣ που προτείναμε:
Καταγράφηκε μεγάλη παραγωγή στερεών απορριμμάτων. Είναι η μεγαλύτερη στην Αττική υπολογίζεται σε άνω 1000 kg/κάτοικο σε ετήσια βάση. Υπερβαίνει κατά πολύ το μ.ο. της Αττικής (590kg/κάτοικο).
Η σημερινή διαχείριση διευκολύνει την παραγωγή απορριμμάτων διότι δεν προσφέρει κανένα κίνητρο μείωσης ούτε αντικίνητρο για την αυξημένη παραγωγή. Προβλέψαμε (και επιβεβαιώθηκε) ότι χωρίς σημαντικές αλλαγές στον τρόπο διαχείρισης οι ποσότητες συνεχώς θα αυξάνονται.
Από τις πρόσθετες πηγές παραγωγής απορριμμάτων στον Δήμο μας σε σχέση με τον μ.ο. στην Αττική μεγαλύτερη είναι:
Η παραγωγή απορριμμάτων από τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, (επιχειρήσεις εστίασης, αρτοποιεία, ξενοδοχεία, σουπερ μάρκετ κ.α). Τα καταστήματα αυτά δέχονται και εξυπηρετούν όλο τον μεγάλο όγκο των επισκεπτών ημερήσιων και φιλοξενούμενων. Αυτοί αφήνουν μεγάλο όγκο απορριμμάτων και η αποκομιδή από τις παραλιακές επιχειρήσεις διαρκεί 2 ημέρες και επιβαρύνει τους δημότες.
Παράγουν το 40% του συνολικού όγκου των απορριμμάτων επιβαρύνοντας σημαντικά την συνολική διαχείριση. Δεν εφαρμόζουν καμία δράση ανακύκλωσης και ούτε επιδιώκουν μείωση του παραγόμενου όγκου με ειδικό εξοπλισμό.
Τα 173 καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος του Δήμου μας είναι: Ξενοδοχεία 8, Σούπερ Μάρκετ 10, Εστιατόρια και Ταβέρνες 68, Καφετέριες – Μπαρ – Καφενεία 61, Μεζεδοπωλεία – Ουζερί – Τσιπουράδικα 6, Αρτοποιεία – Φούρνοι 20. Οι επιχειρήσεις αυτές αποθέτουν τα απορρίμματα τους στους κοινόχρηστους κάδους. Πολλές φορές τα μεταφέρουν με δικά τους μέσα, σε άλλους κάδους ΜΑΚΡΙΑ από το κατάστημα τους.
Οι παραπάνω επιχειρήσεις ΥΠΟΧΡΕΟΥΝΤΑΙ σύμφωνα με το νόμο 4819/2021 και την Κοινή υπουργική απόφαση για την Δομή και ελάχιστο περιεχόμενο του Κανονισμού Καθαριότητας των Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού. Αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΔΑ/119776/2429 15/12/2021
ΑΠΟ ΤΗΝ 1Η ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ ΤΟΥ 2022 ΝΑ ΔΙΑΘΕΤΟΥΝ 3 ΕΙΔΗ ΚΑΔΩΝ (ΚΑΔΟ ΣΥΜΜΕΙΚΤΩΝ, ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΦΕ ΚΑΔΟ ΣΕ ΔΙΚΟ ΤΟΥΣ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΟ ΧΩΡΟ,
Άρθρο 11.2 (της ανωτέρω ΚΥΑ). Υποχρεώσεις επιχειρήσεων Υγειονομικού ενδιαφέροντος
Καμία επιχείρηση στον Δήμο μας δεν τον εφαρμόζει (έκτος των Ξενοδοχείων και των μεγάλων Σούπερ Μάρκετ)
Είναι καταγραμμένο με στοιχεία ότι οι κάδοι συμμείκτων και ανακύκλωσης κοντά στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος μικρά και μεγάλα γεμίζουν 5 φορές πιο γρήγορα από ότι σε άλλες περιοχές. Παρατηρείται δε ότι δεν ακολουθείται από τους υπευθύνους ούτε η απλή συμπίεση των συσκευασιών αλλά απορρίπτονται όπως είναι.
Ας σημειωθεί επίσης ότι πληρώνουν χαμηλά τέλη καθαριότητας σε σχέση με το κόστος διαχείρησης
Συγκεκριμένα τέλος €/κατάστημα
Καλύβια 3,43/τμ Ανάβυσσος 1,95/τμ Π. Φώκαια 3,11/τμ Σαρωνίδα 1,88/τμ Κουβαράς 2,12/τμ
Στοιχεία προς σύγκριση
- ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ επαγγελματικές δραστηριότητες (εστίαση, τρόφιμα supermarkets κ.α) από 5,23/τμ έως 5,87€/τ.μ.
- ΛΑΥΡΙΟ επιχειρήσεις supermarkets ,πολυκαταστήματα 5,03 €/m2,
- ΒΑΡΗ ΒΟΥΛΑ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗ επιχειρήσεις (εξαρτάται από την τοποθεσία) από 3,81/τμ μέχρι 5,87/τμ (παράλιο μέτωπο)
Συμπεραίνεται ότι ο μέσος πολίτης επιδοτεί τον επιχειρηματία καλύπτοντας την διαφορά στα τέλη
Η εφαρμογή των κάδων στις επιχειρήσεις στοχεύει ώστε να εφαρμοσθεί αυτό που ισχύει σε όλη την Ευρώπη. ΠΛΗΡΩΝΩ ΟΣΟ ΠΕΤΑΩ.
Ο δήμος μας δεν εφαρμόζει τον νόμο και ΚΑΝΕΙΣ από την συμπολίτευση και την αντιπολίτευση δεν έθεσε ΠΟΤΕ θέμα για την εφαρμογή του,
Αποτέλεσμα, οι χωματερές σε όλες τις περιοχές και η επιβολή προστίμων στον Δήμο τα οποία πληρώνουν ήδη οι πολίτες.
Σημειώνω ότι και ΚΑΝΕΙΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ δεν έχει μέχρι τώρα αναφερθεί στην μη εφαρμογή του νόμου 4819/21. Προσεκτική ανάγνωση των σχεδιασμών τους για τα απορρίμματα το επιβεβαιώνει.
Άλλωστε σχέδια χωρίς υπολογισμούς κόστους και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα είναι μόνο προς προεκλογικό εντυπωσιασμό.
ΠΡΟΤΑΣΗ: Απομένουν 4 μήνες μέχρι την λήξη της θητείας του Δημοτικού Συμβουλίου. Όλοι οι υποψήφιοι επικεφαλείς είναι μέλη του, ας προτείνουν την εφαρμογή του νόμου.
Ένα τελευταίο σχόλιο.
Ο αριθμός των ημερήσιων επισκεπτών στον Δήμο μας στις περιόδους αιχμής υπερβαίνει, την φέρουσα ικανότητα του παραλιακού μετώπου. Φέρουσα ικανότητα είναι ο μέγιστος δυνατός αριθμός ατόμων που μπορεί να φιλοξενήσει ταυτοχρόνως ένας τουριστικός προορισμός, χωρίς να προκαλείται καταστροφή του φυσικού, οικονομικού και κοινωνικοοικονομικού περιβάλλοντος, αλλά και μια μη αποδεκτή μείωση στην ποιότητα της ικανοποίησης των επισκεπτών». (UNEP/MAP(MED.ACTIONPLAN/PAP, Priority Actions Programme 1997).
Υπάρχουν αρνητικές επιπτώσεις στο φυσικό, οικονομικό και κοινωνικοπολιτιστικό περιβάλλον για τους μόνιμους η μη κατοίκους του Δήμου μας. Ενδεικτικά την ποιότητα ζωής των κατοίκων υποβαθμίζει: η έλλειψη χώρων στάθμευσης για τις επιχειρήσεις, ο κυκλοφοριακός φόρτος και οι θόρυβοι στον οικιστικό ιστό, καταλήψεις πεζοδρομίων από μόνιμες κατασκευές κ.α.
Οι ευρωπαϊκές χώρες προκειμένου να διασφαλίσουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων περιοχών με μεγάλη επισκεψιμότητα, παρεμβαίνουν τοπικά με στόχο τον έλεγχο του πλήθους των επισκεπτών και δράσεις υπέρ των μονίμων κατοίκων, όπως πχ Δημιουργία δημοτικών χώρων στάθμευσης έναντι τιμήματος για τους επισκέπτες, έλεγχος ανεξέλεγκτης στάθμευσης, πεζοδρομήσεις, κ.α