ΜΕΛΕΤΗ ΑΝΑΠΛΑΣΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΠΛΑΤΕΙΑΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΦΩΚΑΙΑΣ – Έργο με σημαντικές πολεοδομικές παραβάσεις, περιβαλλοντικές επιβαρύνσεις και αρνητικές κοινωνικές επιπτώσεις – του Κων/νου Χασάπη καθ. Χημείας και Τεχνολογίας Φυσικών Πόρων Τμ. Χημείας του ΕΚΠΑ
Ιστορικό.
Στο κοινοτικό συμβούλιο της 25ηςς Μαΐου 2021 παρουσιάστηκε η μελέτης, παρίσταντο με τηλεδιάσκεψη οι μελετητές του Γραφείου, ο Δήμαρχος , ο Τοπικός Αντιδήμαρχος Π. Φώκαιας, Δημ. Σύμβουλοι , ο Πρόεδρος και τα μέλη του κοιν. Συμβουλίου Π. Φώκαιας
‘Έγινε παρουσίαση μόνο με χάρτες όπου φαίνονταν οι βασικές παρεμβάσεις. Κείμενα της μελέτης δεν διαβάσθηκαν ούτε παρουσιάστηκαν..
Δόθηκαν επεξηγήσεις από τους μελετητές και έγιναν τοποθετήσεις συμβούλων
Η μετάδοση έληξε απότομα λόγω ολοκλήρωσης του προγραμματισμένου χρόνου τηλεδιάσκεψης όμως είχε περατωθεί η παρουσίαση της μελέτης και τη στιγμή της διακοπής “έκλεινε” ο Αντιδήμαρχος Παλ. Φώκαιας
Σημαντικό είναι ότι δεν ελήφθη καμία απόφαση σχετικά με την αποδοχή η όχι της μελέτης από το κοινοτικό συμβούλιο.
Αναφερόμενοι στο σχέδιο της μελέτης 4 κοινοτικοί σύμβουλοι με επιστολή τους στις 31/05/21 τοποθετήθηκαν αρνητικά για όλες τις προτεινόμενες μεταβολές (βλ συνημμένο 1)
Δεν έγινε καμία περαιτέρω ενημέρωση των κατοίκων τα Παλ. Φώκαιας και δεν έγινε καμία διαβούλευση
Μετά από επανειλημμένες αιτήσεις προς την δημοτική αρχή και τον αρμόδιο Αν/δήμαρχο τεχνικών υπηρεσιών λάβαμε μόνο τον συνημμένο χάρτη.
Στο κοινοτικό συμβούλιο για το τεχνικό πρόγραμμα 10/01/24 συζητήθηκε η μελέτη. Η σημερινή πλειοψηφία (εκτός από τον εκπρόσωπο του τέως αν/δημάρχου) δήλωσε ότι διαφωνεί και θα επιβάλλει πεζοδρομήσεις. Ο Δήμαρχος δήλωσε ότι θα γίνουν αλλαγές στην μελέτη.
Στις 2/02/24 η Δημοτική αρχή του Δήμου Σαρωνικού με την ΑΠΟΦΑΣΗ 27 Ομόφωνα, 1. εγκρίνει την υπ’ αριθ. 1/2024 μελέτη για το υποέργο 2 «Ανάπλαση κεντρικής πλατείας Παλαιάς Φώκαιας» προϋπολογισμού € 2.084.911,15 συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%,
Από τα μέχρι σήμερα δεδομένα η μελέτη 1/2024 διατήρησε όλες τις παρεμβάσεις που προέβλεπε η πρόταση που παρουσιάσθηκε στις 25/05/21 και είχε δρομολογήσει η προηγούμενη δημοτική αρχή (βλ συνημμένο 2)
Πολεοδομικές παραβάσεις
- Διατηρεί τις μόνιμες κατασκευές στα πεζοδρόμια της οδού Ελευθερίας
- Μπροστά από τα κατειλημμένα από σταθερές κατασκευές πεζοδρόμια της οδού Ελευθερίας προσθέτει νέα πεζοδρόμια με αντίστοιχη κατάληψη του δρόμου
- Το πλάτος της οδού Ελευθερίας μειώνεται λόγω των εσοχών από τα νέα πεζοδρόμια
- Μειώνεται με τις παρεμβάσεις λόγω των νέων εσοχών η έκταση της πλατείας, Στον χάρτη που διαθέτουμε δεν μπορέσαμε να μετρήσουμε τις διαφορές
Περιβαλλοντικές επιβαρύνσεις.
- Με την ανεμπόδιστη κίνηση και στάθμευση τροχοφόρων το περιβαλλοντικό αποτύπωμα αυξάνεται δραματικά. Καταγράφονται σημαντικές περιβαλλοντικές επιβαρλυσεις (Ηχητική, ατμοσφαιρική και οπτική ρύπανση, μείωση πρασίνου, απορρίμματα, μείωση ελευθέρου χώρου, εμπόδια στην κίνηση πεζών, ηλικιωμένων μητέρων με καρότσια, ΑΜΕΑ )
- Από τους χάρτες καταγράφονται 57 θέσεις στάθμευσης επί της πλατείας
- Αριστερά της οδού Ελευθερίας εκριζώνονται όλα τα δένδρα για να δημιουργηθούν οι θέσεις στάθμευσης
- Κατασκευάζονται επί της πλατείας δέκα (10) χώροι τραπεζοκαθισμάτων 30 τμ περίπου στεγασμένοι με δυνατότητα περιμετρικά υάλινων πετασμάτων. Αποτέλεσμα 300τμ μείωση του ελεύθερου χώρου της πλατείας.
- Χώροι απορριμμάτων δεν προβλέπονται
Αρνητικές κοινωνικές επιπτώσεις
- Το υπάρχον πρόβλημα της γενικότερης κυκλοφοριακής επιβάρυνσης στην Παλαιά Φώκαια μεγαλώνει σημαντικά με την διευκόλυνση αυτοκινήτων επισκεπτών
- Αυτό επεσήμανε ό τότε Πρόεδρος της Κοινότητας έπρεπε να προηγηθεί και να εφαρμοσθεί κυκλοφοριακή μελέτη για όλη την περιοχή της Παλ Φώκαιας πριν το έργο της ανάπλασης της κεντρικής πλατείας
- Η ήπια κυκλοφορίας στην οδό Ελευθερίας δεν αλλάζει, όπως επεσήμανε και ο μελετητής, ότι παραμένει δρόμος έστω και με τον περιορισμό αυτό
- Το Ηρώο τοπόσημο της πόλης μεταφέρεται στον χώρο του ΑΤΜ το οποίο και καταργείται
ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ
- Κατά την παρουσίαση ο μελετητής κ. Πάντος δήλωσε ότι με παρέμβαση της δημοτικής αρχής και των καταστηματαρχών άλλαξε το αρχικό σχέδιο το οποίο περιλάμβανε πεζοδρόμηση της οδού Ελευθερίας και μονοδρόμηση της οδού Δαλάκα.
- Η ανάπλαση δίνει προτεραιότητα στην ανεμπόδιστη κίνηση των τροχοφόρων . Οι πεζοί έχουν άλλους χώρους στην Παλ. Φώκαια όπου μπορούν να περπατήσουν. Αυτό δήλωσε ο Αν/δημάρχος Παλ. Φώκαιας στο τέλος του video της παρουσίασης.
- Δεν έγινε ΠΟΤΕ καμία δημόσια συζήτηση από τις Δημοτικές αρχές για να υποστηριχθούν οι παρεμβάσεις και η σκοπιμότητα τους.
- Το έργο εντάχθηκε στο πρόγραμμα ΑΣΤΙΚΗ ΑΝΑΖΩΟΓΟΝΗΣΗ(!) μαζί με άλλα έργα για τον Δήμο. Αποφασίσθηκε κατάτμηση. Ζητήθηκε η έγκριση της δαπάνης για την ανάπλαση της πλατείας. Δεν γνωρίζουμε εάν υπάρχει έγκριση.
Το ότι υπάρχουν χρήματα τα οποία μπορεί να χαθούν δεν σημαίνει ότι πρέπει και να δαπανηθούν σε ένα τέτοιο καταστροφικό για την περιοχή έργο
Αναμένουμε από τον Δήμαρχο να τηρήσει την δημόσια δήλωση του και να προχωρήσει στις αλλαγές βάσει της αρχικής πρότασης των μελετητών (1η σημαντική επισήμανση)