ΕΡΩΤΗΣΗ
Αθήνα, 23/7/2024
Του: Γραμμένου Βασίλειου, Βουλευτή Α’ Αθηνών
ΠΡΟΣ: Την κ. Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης
ΘΕΜΑ: «Την σκοπιμότητα του αφανισμού των Κέντρων Δια Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ) από την Επικράτεια εξυπηρετούν οι ανεδαφικές υποχρεώσεις που επιβάλλονται στα εν λόγω Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης δια του Ν.4912/2022»
Κυρία Υπουργέ,
Μεγάλος αριθμός από ιδιοκτήτες Κέντρων που εξειδικεύονται στην επαγγελματική κατάρτιση, όπως μας ενημέρωσαν, θεωρούν ότι, μετά το απόλυτο φιάσκο του πρόσφατου προγράμματος μιας ανεπαρκούς, τελικά, κατάρτισης επιστημόνων, που είχε προκηρυχθεί και υλοποιηθεί, τα αυστηρά κριτήρια και οι δυσβάστακτες υποχρεώσεις που επιβάλει στα Κέντρα δια Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ) ο Ν.4912/2022, οδηγεί τις εν λόγω δομές επαγγελματικής κατάρτισης σε καταστροφή και σε πλήρη αποδόμηση. Συγκεκριμένα, μας δηλώνεται ότι οι διατάξεις του ανωτέρω Νόμου επιβάλλουν στα ΚΔΒΜ, με καταχρηστικούς και δυσεφάρμοστους όρους και προϋποθέσεις, μετά από μια επιφανειακή κατάρτιση διάρκειας μόνον ογδόντα ωρών σε προγράμματα «Voucher» ανέργων και εργαζομένων που αφορούν σε «πράσινες» και ψηφιακές δεξιότητες, αφενός, να εξασφαλίσουν εργασία εντός 12μήνου στο 50% των ανέργων καταρτισθέντων, και αφετέρου, να φροντίσουν υπ’ ευθύνη τους να διατηρηθούν οι ως άνω εργασιακές θέσεις για 12 μήνες, από το 90% των εν λόγω προσληφθέντων. Με βάση την πληροφόρησή που μας παρέχουν οι ιδιοκτήτες των ανωτέρω Κέντρων που παρέχουν επαγγελματική κατάρτιση, στο νέο πρόγραμμα κατάρτισης 50.000 Ανέργων της ΔΥΠΑ (Δράση 16913, 12.7.2024, αρ.πρ.800350) ο εκτελών χρέη Διοικητή της ΔΥΠΑ – πρώην ΟΑΕΔ (https://www.economistas.gr/ergasia-syntaxi/61749_protopsaltis-dypa-prasines-dexiotites
ploigontas-sto-mellon-tis-ergasias), προκειμένου για την επίμαχη δράση, ζητά να καταρτιστούν όλοι οι άνεργοι, ανεξαρτήτου ειδικότητας που ενδεχόμενα έχουν, σε θεματικές ενότητες που ανήκουν στις λεγόμενες «πράσινες» δεξιότητες, δηλαδή, να επιμορφωθούν στα γνωστικά αντικείμενα: Κυκλική οικονομία , Ανανεώσιμες πηγές ΑΠΕ, Προγραμματισμός Smart Building, Διαχείριση Καταστροφών και Κρίσεων, Βιώσιμη Διαχείριση Περιβάλλοντος, Αγροτοδιατροφή και Αειφορική Δασοκομία.
Οι ιδιοκτήτες των ανωτέρω ιδρυμάτων επαγγελματικής κατάρτισης, ενόψει των παραπάνω, αναρωτώνται, πώς είναι δυνατόν, ένας άνεργος που δεν έχει καταρτιστεί ποτέ στις «πράσινες» ή στις ψηφιακές δεξιότητες, μετά από 80 ώρες κατάρτιση, να έχει την δυνατότητα να ενταχθεί στην απαιτητική αγορά εργασίας του συγκεκριμένου κλάδου. Το ανεφάρμοστο αλλά και η
ανεδαφικότητα της συγκεκριμένης υποχρέωσης είναι προφανής, καθώς, με βάση την εμπειρία στο αντικείμενο που κατέχουν οι ιδιοκτήτες των ανωτέρω εκπαιδευτικών ιδρυμάτων επαγγελματικής κατάρτισης, για να μπορέσει να ενταχθεί με αξιώσεις, μετά από κατάρτιση, ο οποιοσδήποτε ωφελούμενος σχετικού εκπαιδευτικού προγράμματος σε μια απαιτητική εργασία του ανωτέρω πεδίου, θα πρέπει η κατάρτισή του να έχει διάρκεια πάνω από 800 –
1000 ώρες. Επιπλέον, οι ανωτέρω επαγγελματίες της επαγγελματικής κατάρτισης θεωρούν εντελώς παράλογο και άνευ λογικής, το να υπόκειται στην υποχρέωση ένα Κέντρο που παρέχει επαγγελματική κατάρτιση να εντάξει ανέργους αλλά και άεργους σπουδαστές του σε χώρους εργασίας, καθώς, η υποχρέωση αυτή ανήκει στην επί τούτου, καθ’ ύλην αρμόδια υπηρεσία της ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ).
Οι εκπρόσωποι του κλάδου των ιδιοκτητών ΚΔΒΜ αναρωτώνται, ακόμη, ποια σκοπιμότητα εξυπηρετεί η υποβολή τους σε εξωπραγματικές απαιτήσεις συμμόρφωσης προς υποχρεώσεις που δεν τους αναλογούν. Μάλιστα, η επικρεμάμενη κύρωση-απειλή της άρσης της άδειας λειτουργίας των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων τους, σε περίπτωση αποτυχίας τους να ανταπεξέλθουν στις παραπάνω ανεδαφικές υποχρεώσεις εργασιακής απορρόφησης των καταρτισμένων τους, κάνουν προφανή την κεντρικά οργανωμένη προσπάθεια μιας προγραμματισμένης και μελετημένης εξόντωσής τους, προς ωφέλεια αλλοτρίων συμφερόντων. Τονίζεται, δε από τους ανωτέρω θιγόμενους ότι, η απαίτηση της εργασιακής απορρόφησης στον τομέα των «πράσινων» δεξιοτήτων είναι αμφίβολο αν έχει καταστεί δυνατό να επιτευχθεί στις απαιτούμενες πληρότητες, ακόμα και από τις αρμόδιες προς τούτο Υπηρεσίες τις ΔΥΠΑ, που είναι επιφορτισμένες θεσμικά με αυτό το καθήκον.
Περεταίρω, διαπιστώνουμε ότι οι περιορισμοί στον αριθμό των καταρτιζόμενων σε κάθε επιχείρηση ΚΔΒΜ, κατ’ αντιστοιχία με τον τριετή Κύκλο Εργασιών της εκάστοτε επιχείρησης, κρίνονται επίσης ανεδαφικοί και άνευ λογικής, υπηρετώντας την προαναφερθείσα σκοπιμότητα της οικονομικής εξόντωσης και εξαφάνισης των ΚΔΒΜ. Σχολιάζουν, ενδεικτικά, οι ιδιοκτήτες των παραπάνω επιχειρήσεων επαγγελματικής κατάρτισης ότι, από τις 1000 επιχειρήσεις ΚΔΒΜ απέμειναν μόνον 158 με δικαίωμα συμμετοχής σε προγράμματα Voucher. Με δεδομένο, δε το ότι, όπως μας ενημερώνουν οι ιδιοκτήτες των ΚΔΒΜ, η Υπηρεσία ΔΥΠΑ έχει στην κατοχή της ένα δισεκατομμύριο ευρώ για την κατάρτιση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και την πιστοποίηση σε προγράμματα Voucher, αναρωτώνται οι εν λόγω, επιπλέον, πώς είναι δυνατόν να μην λειτουργεί ένα πλαίσιο πενταετούς πλάνου για την υλοποίηση προγραμμάτων κατάρτισης στους παραπάνω τομείς, από την στιγμή που τα εκάστοτε προγράμματα καθυστερούν να υλοποιηθούν από την ΔΥΠΑ τουλάχιστον 6-8 μήνες.
Στη συνέχεια, όπως μας ενημέρωσαν οι ιδιοκτήτες των ΚΔΒΜ, έχοντας υπόψη τους το ότι στην υπ΄ αρ. 79732/27-07-2020, απόφαση της Εθνικής Αρχής Συντονισμού / Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού και παρακολούθησης Δράσεων ΕΚΤ, Πργ. δ, προσδιορίζεται ως κόστος της κατ’ άτομο ώρας κατάρτισης («ανθρωποώρα») ένα εύρος ποσού ύψους από 5,3 ως 7,0 ευρώ, ενώ η πιστοποίηση προσδιορίζεται από πλευράς κόστους σε ποσό ύψους έως 150,00 ευρώ ανά άτομο, απορούν, για ποιους λόγους προκύπτει, εντελώς παράνομα, με πρωτοβουλία αρμοδίων υπό την εποπτεία σας διοικητικών οργάνων, η μείωση της αποζημίωσης της ανθρωποώρας στα 4,5 ευρώ και της αποζημίωσης για πιστοποίηση στα 80,00 ευρώ. Οι ανωτέρω επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στις ως άνω επιδοτούμενες καταρτίσεις κρίνουν, επίσης, απορίας άξιο, το πού απορροφήθηκαν τα 340 εκατομμύρια ευρώ, που κατά τις πληροφορίες τους, περίσσεψαν από το προηγούμενο πρόγραμμα ΕΣΠΑ. Ενόψει των ανωτέρω, όλη η διαχείριση των κονδυλίων που αφορούν στην κατάρτιση θεωρούν οι ως άνω επαγγελματίες ότι εκθέτει τις αρμόδιες Υπηρεσίες της ΔΥΠΑ για κακοδιαχείριση, με την πρόσθετη απορία όλων για το αν τα επιφορτισμένα με την σχετική διαχείριση στελέχη της
ΔΥΠΑ αξιολογούνται ουσιαστικά, κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, μεταξύ άλλων και για τις επιδόσεις τους στην πληρέστερη δυνατή απορροφησιμότητα των κατά περίπτωση κονδυλίων που αφορούν σε επαγγελματική κατάρτιση.
Με τα παραπάνω προβλήματα να έχουν ήδη θέσει τον κλάδο των ΚΔΒΜ προ της εξαφάνισης, οι ιδιοκτήτες των τελευταίων θεωρούν ότι ο Ν.4912/2022 παραβιάζει και προσβάλλει τις ευρωπαϊκές συνθήκες, τα ανθρώπινα δικαιώματα και το δικαίωμα πρόσβασης στην εργασία των ωφελούμενων από τα ανωτέρω προγράμματα κατάρτισης. Κάνουν, δε, λόγο οι τελευταίοι για ανοικτή παραβίαση του Ευρωπαϊκού Δικαίου, λόγω των τεράστιων σε αριθμό εις βάρος τους καταχρήσεων από την αρμόδια για την εφαρμογή του ανωτέρω νόμου ελληνική πολιτική ηγεσία, αλλά και των άκρως καταπιεστικών, αρνητικών επεμβάσεων της τελευταίας στην αποτελεσματική άσκηση του ελεύθερου επαγγέλματός τους.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτάται η κ. Υπουργός:
- Ποια σκοπιμότητα εξυπηρετεί η επιβληθείσα από τους αρμόδιους διοικητικούς παράγοντες δραματική και ραγδαία μείωση των ωρών επαγγελματικής κατάρτισης στις «πράσινες» δεξιότητες, που ως πρακτική, έχει σαν αποτέλεσμα η παρεχόμενη σχετική επιμόρφωση στους όποιους ωφελούμενους ανέργους να καθίσταται άκρως επιφανειακή και πρακτικά ανεπαρκής, προκειμένου για την απασχόληση των εν λόγω στον συγκεκριμένο τομέα της αγοράς εργασίας, που είναι άκρως απαιτητικός, ώστε να καταστεί εφικτή η επί μακρόν παραμονή στις θέσεις εργασίας που θα καταλάβουν οι άνεργοι κάτοχοι σχετικής πιστοποίησης επιμόρφωσης;
- Για ποιον λόγο έχουν επωμιστεί τα Κέντρα που παρέχουν επαγγελματική κατάρτιση, ως ΚΔΒΜ, καθήκοντα αναζήτησης και τοποθέτησης σε σχετικές με την παρεχόμενη επιμόρφωση για τις «πράσινες» δεξιότητες θέσεις εργασίας, αφού, επί δεκαετίες, το σχετικό καθήκον ανήκει, διαχρονικά, στις αρμόδιες προς τούτο λειτουργούσες δημόσιες Υπηρεσίες της ΔΥΠΑ (πάλαι ποτέ ‘’ΟΑΕΔ’’);
- Ποιον σκοπό εξυπηρετεί η επιβληθείσα στους ιδιοκτήτες εκπαιδευτικών ιδρυμάτων επαγγελματικής κατάρτισης ρήτρα (κύρωση) περί άρσης της άδειας λειτουργίας των, σε περίπτωση μη επίτευξης ικανού αριθμού απορρόφησης των καταρτισθέντων προσώπων στον κλάδο της αγοράς εργασίας που αφορά στις «πράσινες» δεξιότητες, καθώς, η μέριμνα και η επιμέλεια για την εργασιακή απορρόφηση των ανέργων πολιτών είναι διαχρονικά, εδώ και δεκαετίες, αντικείμενο δράσης των δημοσίων Υπηρεσιών της ΔΥΠΑ (πάλαι ποτέ ‘’ΟΑΕΔ’’);
- Ποιοι είναι οι λόγοι για τους οποίους μειώθηκε η αποζημιούμενη ώρα ανά εκπαιδευόμενο στα ανωτέρω ιδρύματα επαγγελματικής κατάρτισης και πού έχουν απορροφηθεί τα κονδύλια ύψους 340 εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία, κατά τους ισχυρισμούς των ιδιοκτητών των ανωτέρω ιδρυμάτων, περίσσεψαν από το προηγούμενο, αντίστοιχου αντικειμένου, πρόγραμμα ΕΣΠΑ;
- Ποιοι είναι οι λόγοι για τους οποίους δεν καταρτίζεται από τις αρμόδιες Υπηρεσίες της ΔΥΠΑ ένα πενταετές πλαίσιο υλοποίησης προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης, αφού, έχει ήδη εισρεύσει στο ταμείο της ανωτέρω Υπηρεσίας κονδύλι ύψους ενός δισεκατομμυρίου ευρώ για την υλοποίηση προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης και σχετικής πιστοποίησης;
Ο ερωτών Βουλευτής
ΓΡΑΜΜΕΝΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ